„Ütemvonal” változatai közötti eltérés
(7 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
3. sor: | 3. sor: | ||
Kézi ütemvonal: <code>\bar "|"</code>. Dupla ütemvonal: <code>\bar "||"</code>. Mű vége: <code>\bar "|."</code>. Szaggatott ütemvonal: <code>\bar "!"</code>. |
Kézi ütemvonal: <code>\bar "|"</code>. Dupla ütemvonal: <code>\bar "||"</code>. Mű vége: <code>\bar "|."</code>. Szaggatott ütemvonal: <code>\bar "!"</code>. |
||
+ | == Az ütemvonal elhagyása == |
||
− | + | <code>\override Score.BarLine.stencil = ##f</code> Ha a kotta több soros, érdemes az ütemszámozást is elhagyni: |
|
+ | \override Score.BarNumber #'break-visibility = #'#(#f #f #f) |
||
Az ütemvonalak '''ki'''kapcsolása: <code>\cadenzaOn</code>. Visszakapcsolás: <code>\cadenzaOff</code>. A kézi ütemvonalakat használni '''kell''', legalább a sortöresek helyén. |
Az ütemvonalak '''ki'''kapcsolása: <code>\cadenzaOn</code>. Visszakapcsolás: <code>\cadenzaOff</code>. A kézi ütemvonalakat használni '''kell''', legalább a sortöresek helyén. |
||
9. sor: | 11. sor: | ||
A <code>\cadenzaOn</code> nemcsak az ütemvonalat hagyja el, hanem az ütemek számozását/számolását is, ami azt is jelenti, hogy a módosítójelek érvényben maradnak, még kézzel kitett ütemvonal esetén is. Gerendázás sincs. |
A <code>\cadenzaOn</code> nemcsak az ütemvonalat hagyja el, hanem az ütemek számozását/számolását is, ami azt is jelenti, hogy a módosítójelek érvényben maradnak, még kézzel kitett ütemvonal esetén is. Gerendázás sincs. |
||
− | == Ütemvonalhoz tartozó szövegek == |
+ | == {{anchor|szöveg}} Ütemvonalhoz tartozó szövegek == |
Alakja: <code>\mark "''szöveg''"</code> |
Alakja: <code>\mark "''szöveg''"</code> |
||
18. sor: | 20. sor: | ||
# ki kell-e írni, ha nincs sortörés |
# ki kell-e írni, ha nincs sortörés |
||
# ki kell-e írni a sortörés után |
# ki kell-e írni a sortörés után |
||
− | a szöveget. |
+ | a \mark-beli szöveget. |
− | === |
+ | === Vízszintes igazítás === |
\override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1 |
\override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1 |
||
ahol -1 = balra, 0 = középre, 1 = jobbra. |
ahol -1 = balra, 0 = középre, 1 = jobbra. |
||
− | === |
+ | === Függőleges igazítás === |
\override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 } |
\override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 } |
||
ahol 1 = kottasor fölé, -1 = alá. |
ahol 1 = kottasor fölé, -1 = alá. |
||
+ | |||
+ | === Karambol === |
||
+ | Karambol esetén az ütemvonal-szöveg Y-pozíciójának változtatása: |
||
+ | \once \override Score.RehearsalMark.Y-offset = #''szám'' |
||
== A ritmus ellenőrzése == |
== A ritmus ellenőrzése == |
||
32. sor: | 38. sor: | ||
{{szerintem}} ha a hiba változó használatakor keletkezik, a hibaüzenet nem a használat, hanem a változó helyére utal. Így elég nehéz kitalálni a hiba okát, mert a változót ugye azért csináljuk, hogy több helyen használjuk... |
{{szerintem}} ha a hiba változó használatakor keletkezik, a hibaüzenet nem a használat, hanem a változó helyére utal. Így elég nehéz kitalálni a hiba okát, mert a változót ugye azért csináljuk, hogy több helyen használjuk... |
||
+ | |||
+ | A <code>|</code> [[dalszöveg]]ben is használható, de az [[átkötés]] helyén nem. |
||
== Forrás == |
== Forrás == |
A lap jelenlegi, 2022. október 30., 08:00-kori változata
Angolul: bar line.
Kézi ütemvonal: \bar "|"
. Dupla ütemvonal: \bar "||"
. Mű vége: \bar "|."
. Szaggatott ütemvonal: \bar "!"
.
Az ütemvonal elhagyása
\override Score.BarLine.stencil = ##f
Ha a kotta több soros, érdemes az ütemszámozást is elhagyni:
\override Score.BarNumber #'break-visibility = #'#(#f #f #f)
Az ütemvonalak kikapcsolása: \cadenzaOn
. Visszakapcsolás: \cadenzaOff
. A kézi ütemvonalakat használni kell, legalább a sortöresek helyén.
A \cadenzaOn
nemcsak az ütemvonalat hagyja el, hanem az ütemek számozását/számolását is, ami azt is jelenti, hogy a módosítójelek érvényben maradnak, még kézzel kitett ütemvonal esetén is. Gerendázás sincs.
Ütemvonalhoz tartozó szövegek
Alakja: \mark "szöveg"
Sortörés
\override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f)
A három logikai érték:
- ki kell-e írni a sortörés előtt
- ki kell-e írni, ha nincs sortörés
- ki kell-e írni a sortörés után
a \mark-beli szöveget.
Vízszintes igazítás
\override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1
ahol -1 = balra, 0 = középre, 1 = jobbra.
Függőleges igazítás
\override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 }
ahol 1 = kottasor fölé, -1 = alá.
Karambol
Karambol esetén az ütemvonal-szöveg Y-pozíciójának változtatása:
\once \override Score.RehearsalMark.Y-offset = #szám
A ritmus ellenőrzése
A |
a kottában arra utasítja a lilypondot, hogy ellenőrizze, az ő számítása szerint is van-e ütemvonal a |-lel megjelölt helyen. Ha nincs, hibaüzenetet ír ki a hibás sorral. A hibaüzenetbe beleírja, hogy az ő ütemszámítása szerint az ütem elejétől hány negyed vagy nyolcad telt el. Ez nagyon jó segítség a kifelejtett hosszúságok vagy kihagyott hangok felderítéséhez.
Népi megfigyelés szerint ha a hiba változó használatakor keletkezik, a hibaüzenet nem a használat, hanem a változó helyére utal. Így elég nehéz kitalálni a hiba okát, mert a változót ugye azért csináljuk, hogy több helyen használjuk...
A |
dalszövegben is használható, de az átkötés helyén nem.
Forrás
- Lilypond dok. (cadenza)
- Hogyan írjunk szöveget az ütemvonal fölé és alá? (snippet)