„Hangjegy” változatai közötti eltérés
Nincs szerkesztési összefoglaló |
|||
(47 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
− | A zenei hangokat a kottában hangjegyekkel jelezzük. A kottázás szempontjából nem teszünk különbséget a két fogalom között. |
+ | A zenei hangokat a kottában hangjegyekkel (angolul <dfn>pitch</dfn>) jelezzük. A kottázás szempontjából nem teszünk különbséget a két fogalom között. |
+ | == Alapok == |
||
− | A hang lehet [[akkord]]ban, ilyenkor a tulajdonságainak egy része az akkordhoz tartozik. Pl. az akkor összes hangja azonos hosszúságú. |
||
+ | === A hangok neve === |
||
+ | {| |
||
+ | | <pre style="width:300pt"> |
||
+ | <score vorbis="1" midi="1"> |
||
+ | { \relative c' { |
||
+ | c cis d dis e f fis g gis a ais b c r |
||
+ | } |
||
+ | } |
||
+ | </score> |
||
+ | </pre> |
||
+ | | <score vorbis="1" midi="1"> |
||
− | A hangjegy tulajdonságai: |
||
+ | { \relative c' { |
||
− | {| border="1" |
||
+ | c cis d dis e f fis g gis a ais b c r |
||
+ | } |
||
+ | } |
||
+ | </score> |
||
+ | |} |
||
+ | |||
+ | A hangok a zenében szokásos betűjellel adhatók meg. A magyar névtől eltérően a ''h''-t ''b''-vel, a magyar ''b''-t ''bes''-szel jelöljük. Elég a hang nevét megadni, a kottázóprogram kiteszi elé a kereszt, bé módosítót vagy a feloldójelet, ha szükséges. A szünet jele ''r'', a rejtett szüneté ''s''. |
||
+ | {{bővebben|Zenei hang#A törzshangok elnevezése és jelölése|Zenei hang#A módosított hangok elnevezése és jelölése}} |
||
+ | |||
+ | A hegedűkulcsot és a 4 negyedes ütemjelzést a lilypond automatikusan teszi ki, ha mást nem adunk meg, ill. nem tiltjuk le a jelzést. |
||
+ | |||
+ | A <code>midi="1"</code> paraméter az audiófájl létrehozását írja elő. A <code>vorbis="1"</code> hatására a score plugin a kottaképre linket tesz, mellyel lejátszható az audiófájl. Célszerű használni, mert így nehezebb ellopni a kottaképet. A lilypond a zongora hangszínét használja alaphelyzetben, de ez is változtatható. Mintegy 30 hangszín létezik. |
||
+ | |||
+ | A <code>score</code>-nek van egy harmadik paramétere is: <code>raw="1"</code> esetén a lilypond program jóval több lehetősége használható. Az esetek többségében elég az alaphelyzetben beépített. |
||
+ | |||
+ | === Az oktáv megadása === |
||
+ | Kétféleképpen lehetséges: abszolút vagy relatív módon. Az abszolút hangmagasság megadását {{hulink|Zenei hang#A törzs- és módosított hangok fekvésének jelölése|lásd itt}}. Alaphelyzetben a lilypond abszolút módban működik. |
||
+ | |||
+ | Relatív oktávmegadáskor az új hang oktávját a lilypond úgy választja meg, hogy az előző hanghoz képest ne legyen kvartnál nagyobb ugrás. Az így kapott oktávmagasság módosítható a <code>'</code> (aposztróf) jellel fölfelé, a <code>,</code> (vessző) jellel lefelé. |
||
+ | |||
+ | Szinte mindig a relatív magasságmegadást használjuk, mert jóval kevesebb oktávmódosító jelet kell írni. Megadása a <code>\relative</code> utasítással történik, mely az utasítás utáni blokkra (és annak alblokkjaira) vonatkozik. Az utasításbeli <code>c'</code> az első hang oktávmagasságát adja meg abszolút módon. Ez az egyvonalas C, hegedűkulcsban pótvonalon van a kotta alatt. |
||
+ | |||
+ | Példa: |
||
+ | {| |
||
+ | | <pre style="width:300pt"> |
||
+ | <score vorbis="1" midi="1"> |
||
+ | { \relative c' { |
||
+ | a a' a a' a,, a'' |
||
+ | } |
||
+ | } |
||
+ | </score> |
||
+ | </pre> |
||
+ | |||
+ | | <score vorbis="1" midi="1"> |
||
+ | { \relative c' { |
||
+ | a a' a a' a,, a'' |
||
+ | } |
||
+ | } |
||
+ | </score> |
||
+ | |} |
||
+ | |||
+ | === A hang hossza === |
||
+ | Ha mást nem adunk meg, a hang vagy szünet hossza azonos az előző hangéval, a 0. hang hossza negyed. Az egész hang jele <code>1</code> (egy), más szám azt adja meg, a hossz hányadrésze az egésznek. A szám csak 2 nemnegatív egész hatványa lehet. Pl.: |
||
+ | |||
+ | {| |
||
+ | | <pre style="width:300pt"> |
||
+ | <score vorbis="1" midi="1"> |
||
+ | { \relative c' { |
||
+ | a' a2 a1 a4 a8 a16 a32 |
||
+ | } |
||
+ | } |
||
+ | </score> |
||
+ | </pre> |
||
+ | |||
+ | | <score vorbis="1" midi="1"> |
||
+ | { \relative c' { |
||
+ | a' a2 a1 a4 a8 a16 a32 |
||
+ | } |
||
+ | } |
||
+ | </score> |
||
+ | |} |
||
+ | |||
+ | A hossz után pont is írható. Az egyik kórusban pl. felvételkor az alábbi dallamot kellett zongora után énekelnie a jelentkezőnek: |
||
+ | |||
+ | {| |
||
+ | | <pre style="width:300pt"> |
||
+ | <score vorbis="1" midi="1"> |
||
+ | { \relative c' { |
||
+ | a'8 f4. d4 f a8 gis4. f2 |
||
+ | } |
||
+ | } |
||
+ | </score> |
||
+ | </pre> |
||
+ | |||
+ | | <score vorbis="1" midi="1"> |
||
+ | { \relative c' { |
||
+ | a'8 f4. d4 f a8 gis4. f2 |
||
+ | } |
||
+ | } |
||
+ | </score> |
||
+ | |} |
||
+ | |||
+ | A hossz többszörözhető, pl.: <code>8*5</code> öt nyolcadnyi hossz. |
||
+ | |||
+ | == A hangjegy tulajdonságai == |
||
+ | A hang lehet [[akkord]]ban, ilyenkor a tulajdonságainak egy része az akkordhoz tartozik. Pl. az akkord összes hangja azonos hosszúságú. |
||
+ | |||
+ | {| border="1" align="right" |
||
+ | |+ A hangjegy tulajdonságai |
||
! hang !! akkord |
! hang !! akkord |
||
|- |
|- |
||
11. sor: | 110. sor: | ||
| || szár, gerenda |
| || szár, gerenda |
||
|- |
|- |
||
− | | név |
+ | | név, oktáv |
− | |- |
||
− | | oktáv |
||
|- |
|- |
||
| || hossz |
| || hossz |
||
+ | |- |
||
+ | | [[artikuláció]] |
||
+ | |- |
||
+ | | ujjrend |
||
|- |
|- |
||
| ív, frazeálóív || [[átkötés]] |
| ív, frazeálóív || [[átkötés]] |
||
+ | |- |
||
+ | | || [[dinamika]] |
||
+ | |- |
||
+ | | || [[előke]], [[utóka]] |
||
+ | |- |
||
+ | | || szöveg (jelzés) |
||
|} |
|} |
||
+ | |||
+ | A hang magasságát a név és az oktáv együtt adja meg. A kottabeli és tényleges oktáv módosítható, lásd [[#Alapok|alapok]]. |
||
+ | |||
+ | [[Artikuláció]]: pl. staccato. |
||
+ | |||
+ | A lilypond azonosan kezeli a hanghoz írt [[szöveg]]et és jelzést (pl. [[korona]]). |
||
+ | |||
+ | === A kottafejek alakja === |
||
+ | × alakú kottafej: <code>\override NoteHead.style = #'cross</code>. Visszaállítás: <code>\revert NoteHead.style</code> |
||
+ | |||
+ | === A kottafejek mérete === |
||
+ | <code>\teeny</code>, <code>\tiny</code>, <code>\small</code>, <code>\normalsize</code>, <code>\large</code>, <code>\huge</code>. Az összes szólam és a kotta fölötti felirat méretét is változtatja. |
||
+ | |||
+ | Egy hangra: <code>\tweak font-size #-2</code>; példa az [[akkord]] szócikkben. |
||
+ | |||
+ | Ha azt akarjuk, hogy a kisebbel írt kotta a ritmust (ne) befolyásolja, [[előke|előkét]] vagy [[utóka|utókát]] kell használni. |
||
+ | |||
+ | === A kottafejek távolsága === |
||
+ | Ha a kottához szöveg is tartozik, a hosszú szótagok megnövelik a kottafejek távolságát. Ha ez gyakori, és a távolság változóvá válik, zavaró lehet. A távolságot (horizontal spacing) [[kottasor-csoport]] szinten lehet megváltoztatni. |
||
+ | |||
+ | === Tremolo === |
||
+ | Egy hangon és két hang között adható meg. Az előbbit a kotta szárán ferde áthúzás jelzi. Szintaxis: a hang után kettősponttal egy tremolo hossza. Más szóval: ha a tremolohossz a hanghossz fele, az két tremolot jelent, amit egy ferde áthúzás jelez a hang szárán. |
||
+ | {| |
||
+ | | <pre style="width:300pt"> |
||
+ | <score> |
||
+ | { \relative c' { e8:16 dis: e: fis: | g: ais: b: cis: } } |
||
+ | </score> |
||
+ | </pre> |
||
+ | |||
+ | | <score> |
||
+ | { \relative c' { e8:16 dis: e: fis: | g: ais: b: cis: } } |
||
+ | </score> |
||
+ | |} |
||
+ | A tremolohosszt a lilypond – a hanghosszhoz hasonlóan – megjegyzi, így csak akkor kell kiírni, ha változik. |
||
+ | |||
+ | == Oktáv módosítása == |
||
+ | A hang jelezheti, hogy a tényleges oktávjánál lejjebb vagy feljebb kell érteni. Pl. <code>\ottava #-1</code> pl. egy oktávval lejjebb viszi a hangot, mint ahogy a kottában szerepel, ezt jelzi is a kottában. Alaphelyzetben a beállítás a kottasor összes szólamára vonatkozik. |
||
+ | |||
+ | {{szerintem}} az oktávváltás szövege nem változtatható, és ez elég baj, mert a jelzés helye nagyon megtévesztő lehet. |
||
+ | |||
+ | {| |
||
+ | | <pre style="margin-right: 10pt"> |
||
+ | <score> |
||
+ | \relative c' { |
||
+ | \ottava #0 e \ottava #-1 { f e } \ottava #0 e } |
||
+ | </score> |
||
+ | </pre> |
||
+ | | <score> |
||
+ | \relative c' { |
||
+ | \ottava #0 e \ottava #-1 { f e } \ottava #0 e } |
||
+ | </score> |
||
+ | |} |
||
+ | |||
+ | == Forrás == |
||
+ | * [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/displaying-pitches Lilypond dok.] |
||
+ | |||
+ | [[Kategória:Lilypond]] |
A lap jelenlegi, 2022. október 30., 08:27-kori változata
A zenei hangokat a kottában hangjegyekkel (angolul pitch) jelezzük. A kottázás szempontjából nem teszünk különbséget a két fogalom között.
Alapok
A hangok neve
<score vorbis="1" midi="1"> { \relative c' { c cis d dis e f fis g gis a ais b c r } } </score> |
A hangok a zenében szokásos betűjellel adhatók meg. A magyar névtől eltérően a h-t b-vel, a magyar b-t bes-szel jelöljük. Elég a hang nevét megadni, a kottázóprogram kiteszi elé a kereszt, bé módosítót vagy a feloldójelet, ha szükséges. A szünet jele r, a rejtett szüneté s.
A hegedűkulcsot és a 4 negyedes ütemjelzést a lilypond automatikusan teszi ki, ha mást nem adunk meg, ill. nem tiltjuk le a jelzést.
A midi="1"
paraméter az audiófájl létrehozását írja elő. A vorbis="1"
hatására a score plugin a kottaképre linket tesz, mellyel lejátszható az audiófájl. Célszerű használni, mert így nehezebb ellopni a kottaképet. A lilypond a zongora hangszínét használja alaphelyzetben, de ez is változtatható. Mintegy 30 hangszín létezik.
A score
-nek van egy harmadik paramétere is: raw="1"
esetén a lilypond program jóval több lehetősége használható. Az esetek többségében elég az alaphelyzetben beépített.
Az oktáv megadása
Kétféleképpen lehetséges: abszolút vagy relatív módon. Az abszolút hangmagasság megadását lásd itt. Alaphelyzetben a lilypond abszolút módban működik.
Relatív oktávmegadáskor az új hang oktávját a lilypond úgy választja meg, hogy az előző hanghoz képest ne legyen kvartnál nagyobb ugrás. Az így kapott oktávmagasság módosítható a '
(aposztróf) jellel fölfelé, a ,
(vessző) jellel lefelé.
Szinte mindig a relatív magasságmegadást használjuk, mert jóval kevesebb oktávmódosító jelet kell írni. Megadása a \relative
utasítással történik, mely az utasítás utáni blokkra (és annak alblokkjaira) vonatkozik. Az utasításbeli c'
az első hang oktávmagasságát adja meg abszolút módon. Ez az egyvonalas C, hegedűkulcsban pótvonalon van a kotta alatt.
Példa:
<score vorbis="1" midi="1"> { \relative c' { a a' a a' a,, a'' } } </score> |
A hang hossza
Ha mást nem adunk meg, a hang vagy szünet hossza azonos az előző hangéval, a 0. hang hossza negyed. Az egész hang jele 1
(egy), más szám azt adja meg, a hossz hányadrésze az egésznek. A szám csak 2 nemnegatív egész hatványa lehet. Pl.:
<score vorbis="1" midi="1"> { \relative c' { a' a2 a1 a4 a8 a16 a32 } } </score> |
A hossz után pont is írható. Az egyik kórusban pl. felvételkor az alábbi dallamot kellett zongora után énekelnie a jelentkezőnek:
<score vorbis="1" midi="1"> { \relative c' { a'8 f4. d4 f a8 gis4. f2 } } </score> |
A hossz többszörözhető, pl.: 8*5
öt nyolcadnyi hossz.
A hangjegy tulajdonságai
A hang lehet akkordban, ilyenkor a tulajdonságainak egy része az akkordhoz tartozik. Pl. az akkord összes hangja azonos hosszúságú.
hang | akkord |
---|---|
kottafej | |
szár, gerenda | |
név, oktáv | |
hossz | |
artikuláció | |
ujjrend | |
ív, frazeálóív | átkötés |
dinamika | |
előke, utóka | |
szöveg (jelzés) |
A hang magasságát a név és az oktáv együtt adja meg. A kottabeli és tényleges oktáv módosítható, lásd alapok.
Artikuláció: pl. staccato.
A lilypond azonosan kezeli a hanghoz írt szöveget és jelzést (pl. korona).
A kottafejek alakja
× alakú kottafej: \override NoteHead.style = #'cross
. Visszaállítás: \revert NoteHead.style
A kottafejek mérete
\teeny
, \tiny
, \small
, \normalsize
, \large
, \huge
. Az összes szólam és a kotta fölötti felirat méretét is változtatja.
Egy hangra: \tweak font-size #-2
; példa az akkord szócikkben.
Ha azt akarjuk, hogy a kisebbel írt kotta a ritmust (ne) befolyásolja, előkét vagy utókát kell használni.
A kottafejek távolsága
Ha a kottához szöveg is tartozik, a hosszú szótagok megnövelik a kottafejek távolságát. Ha ez gyakori, és a távolság változóvá válik, zavaró lehet. A távolságot (horizontal spacing) kottasor-csoport szinten lehet megváltoztatni.
Tremolo
Egy hangon és két hang között adható meg. Az előbbit a kotta szárán ferde áthúzás jelzi. Szintaxis: a hang után kettősponttal egy tremolo hossza. Más szóval: ha a tremolohossz a hanghossz fele, az két tremolot jelent, amit egy ferde áthúzás jelez a hang szárán.
<score> { \relative c' { e8:16 dis: e: fis: | g: ais: b: cis: } } </score> |
A tremolohosszt a lilypond – a hanghosszhoz hasonlóan – megjegyzi, így csak akkor kell kiírni, ha változik.
Oktáv módosítása
A hang jelezheti, hogy a tényleges oktávjánál lejjebb vagy feljebb kell érteni. Pl. \ottava #-1
pl. egy oktávval lejjebb viszi a hangot, mint ahogy a kottában szerepel, ezt jelzi is a kottában. Alaphelyzetben a beállítás a kottasor összes szólamára vonatkozik.
Népi megfigyelés szerint az oktávváltás szövege nem változtatható, és ez elég baj, mert a jelzés helye nagyon megtévesztő lehet.
<score> \relative c' { \ottava #0 e \ottava #-1 { f e } \ottava #0 e } </score> |