„Szólam” változatai közötti eltérés
42. sor: | 42. sor: | ||
* A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért. |
* A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért. |
||
* A \score utáni kapcsos zárójelek között <em>egy</em> zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {. |
* A \score utáni kapcsos zárójelek között <em>egy</em> zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {. |
||
− | * Ha a folytatás a << >> között lenne, nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van, |
+ | * Ha a folytatás a << >> között lenne, nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van, egy időben hangzik a többivel: |
− | egy időben hangzik a többivel: |
||
{| |
{| |
A lap 2017. november 13., 10:44-kori változata
A szólam a lilypond egyetlen környezete, mely zenei hangokat tartalmaz. Egy kottasorban egy vagy több szólam lehet. Az egy kottasorba írt több szólam abban különbözik az akkordtól, hogy az egyes hangok hosszúsága – az akkorddal ellentétben – különböző lehet, a szólam hangjai azonban lehetnek akkordok.
Új kottasor létrejöttekor automatikusan létrejön egy szólam is 1
néven (kivéve, ha a kottasor új szólam létrehozásával kezdődik, és meg van adva másik név). A név a kottasoron kívül is látható, hogy dalszöveget lehessen hozzá kapcsolni.
Több szólam egy kottasorban
A lilypondban legfeljebb négy szólam lehet egy kottasorban.[1] Az első szólam hangjegyeinek szára felfelé, a másodiké lefelé mutat. A harmadik és negyedik szólam ugyanígy, kissé jobbra tolva az első kettőtől. A szólambeli szünetek feljebb ill. lejjebb kerülnek A fenti beállítások a szólam létrehozásától függően automatikusan megtörténnek, vagy kézzel a \voiceOne
, \voiceTwo
, \voiceThree
, \voiceFour
utasítással állíthatók be. A \oneVoice
visszaállítja az egyszólamú környezetet (pl. amikor megszűnik a kottasor többi szólama).
A \stemUp
felfelé, a \stemDown
lefelé állítja a kottafejek szárait, A \stemNeutral
visszaállítja az eredeti állapotot, amikor a kotta alsó felében levő hangok szára lefelé, a többi fölfelé áll. Ez a három utasítás a szünetek helyét nem befolyásolja.
Az még nem világos, min múlik az audio eszköz váltása.
Dallam folytatása
<score raw="1"> \version "2.18.2" \header { tagline = "" } % ne legyen copyright szöveg \score { { << \new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } } \new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c { \clef bass b b b b | } } } >> \context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c | } } } } </score> |
Megjegyzések:
- A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért.
- A \score utáni kapcsos zárójelek között egy zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {.
- Ha a folytatás a << >> között lenne, nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van, egy időben hangzik a többivel:
<score raw="1"> \version "2.18.2" \header { tagline = "" } % ne legyen copyright szöveg \score { << \new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } } \new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c { \clef bass b b b b | } } } \context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c | } } >> } </score> |
Jegyzetek
- ↑ Létezik megoldás a korlát növelésére.