„Kóda” változatai közötti eltérés
(→Forrás) |
|||
69. sor: | 69. sor: | ||
== Forrás == |
== Forrás == |
||
− | * [http://localhost/lilypond/Documentation/snippets/repeats#repeats-positioning-segno-and-coda-_0028with-line-break_0029 Így írnak kódát profik] ( |
+ | * [http://localhost/lilypond/Documentation/snippets/repeats#repeats-positioning-segno-and-coda-_0028with-line-break_0029 Így írnak kódát profik] (Lilypond dok.) |
== Jegyzetek == |
== Jegyzetek == |
A lap 2017. november 15., 17:59-kori változata
Különleges ismétlés. Nincs beépítve lilypondba, vagyis a hangfájlról kézzel kell gondoskodni.
Kóda
UTF8 kódja: 𝄌, alakja , lilypondban \coda
), formázott szövegben \musicglyph #"scripts.coda"
. Kétféleképpen használatos:
- D.C. al Fine: kezdd előlról a művet Fine-ig.
- D.C. al Coda: kezdd előlről a művet a coda jelig, majd ugorj a következő coda jelre (a mű zárására).
Segno
UTF8 kódja 𝄉, alakja , lilypondban \segno
, formázott szövegben \musicglyph #"scripts.segno"
. Kétféleképpen használatos:
- D.S. al coda: menj vissza a legközelebbi segno-ig. Amint elérted a coda jelet, ugorj oda.
- D.S. al fine: menj vissza a legközelebbi segno-ig, és játszd a művet Fine-ig.
A mű felbontása
- elojatek: az elejétől a segno-ig
- segno: segno-tól coda-ig
- kodajel: coda-tól D.S. al CODA-ig
- koda: coda
A kotta részei: 1–5. A midi részei: 1–4, 2, 5. Feltesszük, hogy az előjátéknak és a kódának nincs szövege, és más hangszer játssza, mint a középső két részt.
A kotta felépítése:
\version "2.18.2" elojatek = \relative c' { … } szigno = \relative c' { \once \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#f #t #t) \mark \markup { \musicglyph #"scripts.segno" } \set Staff.midiInstrument = … } kodajel = \relative c' { \mark \markup { \musicglyph #"scripts.coda" } … \once \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f) \once \override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1 \override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 \mark \markup { \column { "D.S. al CODA" \vspace #1 } } \break % A kóda eleje jön } koda = \relative c' { <>^\markup { \hspace #-1 \vcenter { \fontsize #+2 \musicglyph #"scripts.coda" \fontsize #+1 \italic "CODA" } } … } dallam = { \key a \minor \time 4/4 \set Score.tempoHideNote = ##t \tempo 4 = 90 \transposition c' \elojatek \new Voice = "szigno" { \szigno } \new Voice = "kodajel" { \kodajel } } \score { << { \dallam \koda } \bar "|." \new Lyrics \lyricsto "szigno" { … } \new Lyrics \lyricsto "kodajel" { … } } \score { \unfoldRepeats { \dallam \szigno \koda } \midi { } }
A lilypond az ütemvonalhoz tartozó szöveget a kottasor fölé írja. Ha alulra akarjuk, a RehearsalMark direction paraméterét kell megváltoztatni, mint a fenti példában. A kóda függőleges letolása csak így működik.
Karambol esetén az ütemvonal-szöveg Y-pozíciójának változtatása:
\once \override Score.RehearsalMark.Y-offset = #szám
A kóda elejét jelző szöveget nem tudjuk ütemvonalhoz igazítani, mert nem lehet[1] az ütemvonalon két esemény (az első a D.S. al Coda
volt). Annyit lehet tenni, hogy a kóda elé sortörést tenni, és az első hang fölé írni a szöveget a hangtól balra igazítva, mint a fenti példában.
Forrás
- Így írnak kódát profik (Lilypond dok.)
Jegyzetek
- ↑ Egy snippet szerint lehet, de nem jegyeztem fel.