„Szólam” változatai közötti eltérés
Nincs szerkesztési összefoglaló |
|||
(15 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
11. sor: | 11. sor: | ||
== Dallam folytatása == |
== Dallam folytatása == |
||
− | A dallam folytatása \new helyett <code>\context</code>-tel történik. A két utasítás szintaxisa azonos. |
+ | A dallam folytatása \new helyett <code>\context</code>-tel történik. A két utasítás szintaxisa azonos.<ref>A \new-ra nincs is szükség: ha a folytatandó szólam még nem létezik, automatikusan létrejön.</ref> |
{| |
{| |
||
44. sor: | 44. sor: | ||
* A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért. |
* A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért. |
||
* A \score utáni kapcsos zárójelek között <em>egy</em> zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {. |
* A \score utáni kapcsos zárójelek között <em>egy</em> zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {. |
||
− | * Ha a folytatás a << >> között lenne, nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van, egy időben hangzik a többivel: |
+ | * Ha a folytatás a << >> között lenne, szintaktikailag nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van, egy időben hangzik a többivel: |
{| |
{| |
||
53. sor: | 53. sor: | ||
\score { |
\score { |
||
<< |
<< |
||
− | \new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' |
+ | \new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' c a a | } } } |
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c { \clef bass b b b b | } } } |
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c { \clef bass b b b b | } } } |
||
− | \context Voice = "szopran" { \relative c' { c' |
+ | \context Voice = "szopran" { \relative c' { c' a2 c4 | } } |
>> |
>> |
||
} |
} |
||
66. sor: | 66. sor: | ||
\score { |
\score { |
||
<< |
<< |
||
− | \new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' |
+ | \new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' c a a | } } } |
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c { \clef bass b b b b | } } } |
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c { \clef bass b b b b | } } } |
||
− | \context Voice = "szopran" { \relative c' { c' |
+ | \context Voice = "szopran" { \relative c' { c' a2 c4 | } } |
>> |
>> |
||
} |
} |
||
</score> |
</score> |
||
|} |
|} |
||
+ | |||
+ | == Más szólam beidézése == |
||
+ | Például: az ének szünetében a gitáré, hogy be lehessen lépni. <code>\cueVoice</code>. |
||
+ | |||
+ | == Párhuzamos kottázás == |
||
+ | Két vagy több szólam írása, ha jól értem, ütemenként felváltva. A |
||
+ | |||
+ | Alakja: |
||
+ | \parallelMusic #'(voiceA voiceB ) { |
||
+ | %1. ütem |
||
+ | ''voiceA egy üteme'' | |
||
+ | ''voiceB egy üteme'' | |
||
+ | |||
+ | %2. ütem |
||
+ | ''voiceA egy üteme'' | |
||
+ | ''voiceB egy üteme'' | |
||
+ | } |
||
== Jegyzetek == |
== Jegyzetek == |
||
<references/> |
<references/> |
||
+ | |||
+ | == Forrás == |
||
+ | * [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/creating-and-referencing-contexts szólam folytatása] (lilypond dok.) |
||
+ | * [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/writing-parts.html#formatting-cue-notes Szólam beidézése] (lilypond dok.) |
||
+ | * [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/techniques-specific-to-lyrics.html#index-NullVoice NullVoice] (lilypond dok.) |
||
+ | * [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/multiple-voices#writing-music-in-parallel Párhuzamos kottázás] (lilypond dok.) |
||
+ | |||
+ | == Kapcsolódó lapok == |
||
+ | * [[midi]] (minden szólamhoz külön midi-csatorna tartozzék, ne csak minden kottasorhoz) |
||
[[Kategória:Lilypond]] |
[[Kategória:Lilypond]] |
A lap jelenlegi, 2017. november 23., 18:16-kori változata
A szólam a lilypond egyetlen környezete, mely zenei hangokat tartalmaz. Egy kottasorban egy vagy több szólam lehet. Az egy kottasorba írt több szólam abban különbözik az akkordtól, hogy az egyes hangok hosszúsága – az akkorddal ellentétben – különböző lehet, a szólam hangjai azonban lehetnek akkordok.
Új kottasor létrejöttekor automatikusan létrejön egy szólam is 1
néven (kivéve, ha a kottasor új szólam létrehozásával kezdődik, és meg van adva másik név). A név a kottasoron kívül is látható, hogy dalszöveget lehessen hozzá kapcsolni.
Több szólam egy kottasorban
A lilypondban legfeljebb négy szólam lehet egy kottasorban.[1] Az első szólam hangjegyeinek szára felfelé, a másodiké lefelé mutat. A harmadik és negyedik szólam ugyanígy, kissé jobbra tolva az első kettőtől. A szólambeli szünetek feljebb ill. lejjebb kerülnek A fenti beállítások a szólam létrehozásától függően automatikusan megtörténnek, vagy kézzel a \voiceOne
, \voiceTwo
, \voiceThree
, \voiceFour
utasítással állíthatók be. A \oneVoice
visszaállítja az egyszólamú környezetet (pl. amikor megszűnik a kottasor többi szólama).
A \stemUp
felfelé, a \stemDown
lefelé állítja a kottafejek szárait, A \stemNeutral
visszaállítja az eredeti állapotot, amikor a kotta alsó felében levő hangok szára lefelé, a többi fölfelé áll. Ez a három utasítás a szünetek helyét nem befolyásolja.
Az még nem világos, min múlik az audio eszköz váltása.
Dallam folytatása
A dallam folytatása \new helyett \context
-tel történik. A két utasítás szintaxisa azonos.[2]
<score raw="1"> \version "2.18.2" \header { tagline = "" } % ne legyen copyright szöveg \score { { << \new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } } \new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c { \clef bass b b b b | } } } >> \context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c | } } } } </score> |
Megjegyzések:
- A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért.
- A \score utáni kapcsos zárójelek között egy zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {.
- Ha a folytatás a << >> között lenne, szintaktikailag nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van, egy időben hangzik a többivel:
<score raw="1"> \version "2.18.2" \header { tagline = "" } % ne legyen copyright szöveg \score { << \new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' c a a | } } } \new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c { \clef bass b b b b | } } } \context Voice = "szopran" { \relative c' { c' a2 c4 | } } >> } </score> |
Más szólam beidézése
Például: az ének szünetében a gitáré, hogy be lehessen lépni. \cueVoice
.
Párhuzamos kottázás
Két vagy több szólam írása, ha jól értem, ütemenként felváltva. A
Alakja:
\parallelMusic #'(voiceA voiceB ) { %1. ütem voiceA egy üteme | voiceB egy üteme | %2. ütem voiceA egy üteme | voiceB egy üteme | }
Jegyzetek
Forrás
- szólam folytatása (lilypond dok.)
- Szólam beidézése (lilypond dok.)
- NullVoice (lilypond dok.)
- Párhuzamos kottázás (lilypond dok.)
Kapcsolódó lapok
- midi (minden szólamhoz külön midi-csatorna tartozzék, ne csak minden kottasorhoz)