„Szólam” változatai közötti eltérés

Innen: kotta
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Nincs szerkesztési összefoglaló
 
(Egy közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva)
89. sor: 89. sor:
 
''voiceA egy üteme'' |
 
''voiceA egy üteme'' |
 
''voiceB egy üteme'' |
 
''voiceB egy üteme'' |
 
 
}
 
}
  +
  +
== Jegyzetek ==
 
<references/>
   
 
== Forrás ==
 
== Forrás ==
98. sor: 100. sor:
 
* [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/multiple-voices#writing-music-in-parallel Párhuzamos kottázás] (lilypond dok.)
 
* [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/multiple-voices#writing-music-in-parallel Párhuzamos kottázás] (lilypond dok.)
   
== Jegyzetek ==
+
== Kapcsolódó lapok ==
  +
* [[midi]] (minden szólamhoz külön midi-csatorna tartozzék, ne csak minden kottasorhoz)
<references/>
 
   
 
[[Kategória:Lilypond]]
 
[[Kategória:Lilypond]]

A lap jelenlegi, 2017. november 23., 18:16-kori változata

A szólam a lilypond egyetlen környezete, mely zenei hangokat tartalmaz. Egy kottasorban egy vagy több szólam lehet. Az egy kottasorba írt több szólam abban különbözik az akkordtól, hogy az egyes hangok hosszúsága – az akkorddal ellentétben – különböző lehet, a szólam hangjai azonban lehetnek akkordok.

Új kottasor létrejöttekor automatikusan létrejön egy szólam is 1 néven (kivéve, ha a kottasor új szólam létrehozásával kezdődik, és meg van adva másik név). A név a kottasoron kívül is látható, hogy dalszöveget lehessen hozzá kapcsolni.

Több szólam egy kottasorban

A lilypondban legfeljebb négy szólam lehet egy kottasorban.[1] Az első szólam hangjegyeinek szára felfelé, a másodiké lefelé mutat. A harmadik és negyedik szólam ugyanígy, kissé jobbra tolva az első kettőtől. A szólambeli szünetek feljebb ill. lejjebb kerülnek A fenti beállítások a szólam létrehozásától függően automatikusan megtörténnek, vagy kézzel a \voiceOne, \voiceTwo, \voiceThree, \voiceFour utasítással állíthatók be. A \oneVoice visszaállítja az egyszólamú környezetet (pl. amikor megszűnik a kottasor többi szólama).

A \stemUp felfelé, a \stemDown lefelé állítja a kottafejek szárait, A \stemNeutral visszaállítja az eredeti állapotot, amikor a kotta alsó felében levő hangok szára lefelé, a többi fölfelé áll. Ez a három utasítás a szünetek helyét nem befolyásolja.

Az még nem világos, min múlik az audio eszköz váltása.

Dallam folytatása

A dallam folytatása \new helyett \context-tel történik. A két utasítás szintaxisa azonos.[2]

<score raw="1">
\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score { {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
>>
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c  | } }
} }
</score>

\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score { {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
>>
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c  | } }
} }

Megjegyzések:

  • A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért.
  • A \score utáni kapcsos zárójelek között egy zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {.
  • Ha a folytatás a << >> között lenne, szintaktikailag nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van, egy időben hangzik a többivel:
<score raw="1">
\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' c a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' a2 c4 | } }
>>
}
</score>

\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' c a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' a2 c4  | } }
>>
}

Más szólam beidézése

Például: az ének szünetében a gitáré, hogy be lehessen lépni. \cueVoice.

Párhuzamos kottázás

Két vagy több szólam írása, ha jól értem, ütemenként felváltva. A

Alakja:

\parallelMusic #'(voiceA voiceB ) {
%1. ütem
voiceA egy üteme |
voiceB egy üteme |

%2. ütem
voiceA egy üteme |
voiceB egy üteme |
}

Jegyzetek

  1. Létezik megoldás a korlát növelésére.
  2. A \new-ra nincs is szükség: ha a folytatandó szólam még nem létezik, automatikusan létrejön.

Forrás

Kapcsolódó lapok

  • midi (minden szólamhoz külön midi-csatorna tartozzék, ne csak minden kottasorhoz)