„Akkord mód” változatai közötti eltérés

Innen: kotta
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
11. sor: 11. sor:
 
<score>
 
<score>
 
{ \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f
 
{ \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f
\chordmode { c c:5 c:3 c:1 c:1.8 c:5.8 c:m3 c:m f/c f/+c f:m/+c \key bass c:1 c':1 }
+
\chordmode { c c:5 c:3 c:1 c:1.8 c:5.8 c:m3 c:m f/c f/+c f:m/+c \clef bass c:1 c':1 }
 
\addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8" "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" "c:1" "c':1" }
 
\addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8" "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" "c:1" "c':1" }
 
}
 
}

A lap 2017. november 24., 16:34-kori változata

Az akkord mód az egyik mód lilypondban akkordok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.[1]

Aq megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem. Népi megfigyelés szerint a q után újra abszolút hangmagasságot kell megadni.

A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni.

Alakja: \chordmode { … }. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban.

Példák gyakori akkordokra


{  \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f
\chordmode { c  c:5   c:3   c:1   c:1.8   c:5.8    c:m3   c:m   f/c   f/+c   f:m/+c \clef bass c:1 c':1 }
\addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8"  "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" "c:1" "c':1" }
}

Módosítók

  • A hangot : után követheti módosítás. Jelentések:
    • semmi: dúr hármas
    • m: moll hármas (az alsó terc kisterc, a felső nagyterc lesz
    • dim: mindkét (vagy ha van, mindhárom) terc kisterc
    • aug: a felső hang emelése fél hanggal: az alsó és felső hang között tritónusz van
    • maj: négy hang, a felső nagyszeptim.
  • A módosítót a felső hang magassága követi szám formájában (az oktáv pl. 8). Alaphelyzetben nagyterc - kisterc - kisterc -nagyterc lépésben jut el a felső hangig. A felső hangot + vagy - követheti, ez fél hang emelést ill. csökkentést jelent.
  • .: hang hozzáadása az akkordhoz, az alaphang fölé. Több számot újabb pont(ok)kal kell elválasztani.
  • ^ (karet): hang elhagyása. Több számot ponttal kell elválasztani
  • /: alaphang alatti hang hozzáadása az akkordhoz. Hangnévvel kell megadni. Ha a hang létezik az akkordban, egy oktávval mélyebbre kerül. Ha nem létezik, hozzáadódik. A hang előtti + nem hagyja el az akkordbeli hangot sem.

Jegyzetek

  1. Különböző ritmus esetén szólamot kell létrehozni.

További információk