„Akkord” változatai közötti eltérés
Nincs szerkesztési összefoglaló |
Nincs szerkesztési összefoglaló |
||
2. sor: | 2. sor: | ||
* [[akkord mód]]ban |
* [[akkord mód]]ban |
||
* a hangok kacsacsőrök közötti megadásával |
* a hangok kacsacsőrök közötti megadásával |
||
− | * szólamonként (szimultán kifejezés). |
+ | * szólamonként ([[#Szimultán kifejezés|szimultán kifejezés]]). |
Az akkord hangjai mindegyik esetben egyforma hosszúak, és úgy kezelendők, mintha egyetlen hangból állnának: hosszúság, gerendázás, hajlítás, stb. írható hozzájuk. |
Az akkord hangjai mindegyik esetben egyforma hosszúak, és úgy kezelendők, mintha egyetlen hangból állnának: hosszúság, gerendázás, hajlítás, stb. írható hozzájuk. |
A lap 2017. november 25., 03:04-kori változata
Az akkord leírható:
- akkord módban
- a hangok kacsacsőrök közötti megadásával
- szólamonként (szimultán kifejezés).
Az akkord hangjai mindegyik esetben egyforma hosszúak, és úgy kezelendők, mintha egyetlen hangból állnának: hosszúság, gerendázás, hajlítás, stb. írható hozzájuk.
Kacsacsőrös megadás
Az egyes hangokhoz megadható artikuláció és ornamentika.
A q az előző akkordot ismétli. Követheti hosszúság, gerendázás, stb., mintha megadott hang lenne.
Az akkord üres is lehet, ez esetben a hozzá megadott dinamika, artikuláció a következő hangra vonatkozik. Ez jól használható változóban levő dallam első hangjához (pl. forte).
Az akkord hangjai tetszőleges sorrendben adhatók meg (bár célszerű alulról vagy felülről kezdeni). Az első hang az előző akkord első hangjához relatív, a többi hang az akkordbeli előző hanghoz.
Az akkord hangjainak módosítása
A második hang fejének növelése: <e \tweak font-size #+1 c>
.
Szimultán kifejezés
Alakja: [ \new Voice ] << { 1. szólam } { 2. szólam } … >>
(Ugyanez a sor, a két szólamot \\-sel elválasztva nem szólamot, hanem kottasort hoz létre.)
Forrás
- Lilypond dok.
- Lilypond dok. (a \tweak parancs)