„Akkord mód” változatai közötti eltérés
Ugrás a navigációhoz
Ugrás a kereséshez
Nincs szerkesztési összefoglaló |
Nincs szerkesztési összefoglaló |
||
(6 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
Az ''akkord mód'' az egyik mód lilypondban [[akkord]]ok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.<ref>Különböző ritmus esetén [[szólam]]ot kell létrehozni.</ref> |
Az ''akkord mód'' az egyik mód lilypondban [[akkord]]ok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.<ref>Különböző ritmus esetén [[szólam]]ot kell létrehozni.</ref> |
||
− | A<code>q</code> megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem |
+ | A<code>q</code> megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem. |
A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni. |
A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni. |
||
− | Alakja: <code>\chordmode { … }</code>. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban. |
+ | Alakja: <code>\chordmode { … }</code>. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban. Ez violinkulcsban kényelmes, basszuskulcsban rémálom. |
== Példák gyakori akkordokra == |
== Példák gyakori akkordokra == |
||
11. sor: | 11. sor: | ||
<score> |
<score> |
||
{ \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f |
{ \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f |
||
− | \chordmode { c c:5 c:3 c:1 c:1.8 c:5.8 c:m3 c:m f/c f/+c f:m/+c } |
+ | \chordmode { c c:5 c:3 c:1 c:1.8 c:5.8 c:m3 c:m f/c f/+c f:m/+c \clef bass c:1 c,:1 b,,:1 } |
− | \addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8" "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" } |
+ | \addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8" "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" "c:1" "c,:1" "b,,:1" } |
} |
} |
||
</score> |
</score> |
A lap jelenlegi, 2017. november 25., 22:53-kori változata
Az akkord mód az egyik mód lilypondban akkordok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.[1]
Aq
megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem.
A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni.
Alakja: \chordmode { … }
. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban. Ez violinkulcsban kényelmes, basszuskulcsban rémálom.
Példák gyakori akkordokra
Módosítók
- A hangot : után követheti módosítás. Jelentések:
- semmi: dúr hármas
- m: moll hármas (az alsó terc kisterc, a felső nagyterc lesz
- dim: mindkét (vagy ha van, mindhárom) terc kisterc
- aug: a felső hang emelése fél hanggal: az alsó és felső hang között tritónusz van
- maj: négy hang, a felső nagyszeptim.
- A módosítót a felső hang magassága követi szám formájában (az oktáv pl. 8). Alaphelyzetben nagyterc - kisterc - kisterc -nagyterc lépésben jut el a felső hangig. A felső hangot + vagy - követheti, ez fél hang emelést ill. csökkentést jelent.
- .: hang hozzáadása az akkordhoz, az alaphang fölé. Több számot újabb pont(ok)kal kell elválasztani.
- ^ (karet): hang elhagyása. Több számot ponttal kell elválasztani
- /: alaphang alatti hang hozzáadása az akkordhoz. Hangnévvel kell megadni. Ha a hang létezik az akkordban, egy oktávval mélyebbre kerül. Ha nem létezik, hozzáadódik. A hang előtti + nem hagyja el az akkordbeli hangot sem.