„Ossia” változatai közötti eltérés
Nincs szerkesztési összefoglaló |
Nincs szerkesztési összefoglaló |
||
(13 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
− | Az ossia |
+ | Az ossia olasz szó, jelentése <dfn>vagy</dfn>. Egy – általában az eredetinél könnyebb – dallamváltozatot jelent. Az előadó a két lehetőség közül kiválaszthatja, melyiket adja elő. |
Az ossiát az eredeti kotta fölött kisebb méretben adják meg. |
Az ossiát az eredeti kotta fölött kisebb méretben adják meg. |
||
− | A kottavonalak távolságának beállítása: <code>StaffSymbol.staff-space = #(magstep -3)</code>, de a wikiben nincs meg a magstep függvény, így 0.7-et írtam |
+ | A kottavonalak távolságának beállítása: <code>StaffSymbol.staff-space = #(magstep -3)</code>, de a wikiben nincs meg a magstep függvény, így 0.7-et írtam a kifejezés helyett. |
+ | |||
+ | Az Ossia név kiírásával baj van. instrumentName-t csak sor elején írja ki, shortInstrumentName-et viszont csak akkor, ha instrumentName-et már kiírta. Vagyis könnyen előfordulhat, hogy az ossia elején semmilyen nevet nem ír ki. |
||
<score vorbis="1" midi="1" raw="1"> |
<score vorbis="1" midi="1" raw="1"> |
||
\version "2.18.2" |
\version "2.18.2" |
||
− | %\layout { \context { \Voice \consists "Ambitus_engraver" } } |
||
\header { tagline = "" } % ne legyen copyright szöveg |
\header { tagline = "" } % ne legyen copyright szöveg |
||
enek_har = \relative c' { |
enek_har = \relative c' { |
||
26. sor: | 27. sor: | ||
dallam = << |
dallam = << |
||
\new Staff = "enek" { |
\new Staff = "enek" { |
||
− | \set Staff.instrumentName = #"Bariton" |
+ | \set Staff.instrumentName = #"Bariton" \set Staff.shortInstrumentName = #"B" |
\set Staff.midiInstrument = "trombone" |
\set Staff.midiInstrument = "trombone" |
||
\clef bass \key g \major \tempo "Allegro marziale" 4 = 92 % csak ha enek_egy van |
\clef bass \key g \major \tempo "Allegro marziale" 4 = 92 % csak ha enek_egy van |
||
36. sor: | 37. sor: | ||
>> |
>> |
||
\score { |
\score { |
||
⚫ | |||
\dallam |
\dallam |
||
+ | \layout { indent = 1.0\cm } |
||
+ | } |
||
+ | \score { |
||
+ | \unfoldRepeats |
||
+ | \dallam |
||
+ | \midi { } |
||
+ | } |
||
+ | </score> |
||
+ | <pre> |
||
− | % \addlyrics |
||
+ | <score vorbis="1" midi="1" raw="1"> |
||
⚫ | |||
+ | \version "2.18.2" |
||
+ | \header { tagline = "" } % ne legyen copyright szöveg |
||
+ | enek_har = \relative c' { |
||
+ | %{Föl! ha vész jő%} \tempo "Molto più mosso" 4 = 120 \major |
||
+ | %{Kárpátoktól%} r b\ff cis8 cis dis4 | cis b8 cis dis4-> dis | r b8 b cis4 dis | cis b8 cis dis4-> dis | |
||
⚫ | |||
+ | \new Staff \with { alignAboveContext = #"enek" shortInstrumentName = #"Ossia" instrumentName = #"Ossia" |
||
+ | \override Clef.stencil = ##f \override KeySignature.stencil = ##f \override TimeSignature.stencil = ##f |
||
+ | fontSize = #-3 \override StaffSymbol.staff-space = #0.7 } |
||
+ | { % Arra semmit nem találtam, hogyan lehetne % az ossia és a bariton ütemvonalait összekötni. |
||
+ | \clef bass \key e \major \once \omit Staff.TimeSignature |
||
+ | \relative c' { r4 cis2 gis4 | \slashedGrace ais8 gis4 eis gis gis | cis2 cis4 r | |
||
+ | r4 cis2 ais4 | \slashedGrace cis8 ais4 fis ais4. ais8 | cis2 cis4 r | } |
||
+ | } |
||
+ | { %{Isten áldd meg fegyverünket!%} r4 eis2 cis4 | \slashedGrace dis8 cis4 gis cis4. cis8 | eis2 cis4 r | |
||
+ | r4 fis2 cis4 | \slashedGrace dis8 cis4 ais cis4. cis8 | fis2 cis4 r | } |
||
+ | >> } |
||
+ | dallam = << |
||
+ | \new Staff = "enek" { |
||
+ | \set Staff.instrumentName = #"Bariton" \set Staff.shortInstrumentName = #"B" |
||
+ | \set Staff.midiInstrument = "trombone" |
||
+ | \clef bass \key g \major \tempo "Allegro marziale" 4 = 92 % csak ha enek_egy van |
||
+ | \new Voice = "bariton" { \dynamicUp \enek_har } |
||
+ | } |
||
+ | \new Lyrics \lyricsto "bariton" { |
||
+ | Kár -- pá -- tok -- tól Ád -- ri -- a par -- tig, Győ -- ző tá -- bor harc -- za -- ja hang -- zik, |
||
+ | \repeat unfold 2 { Is -- ten áldd meg fegy -- ve -- rün -- ket! } } |
||
⚫ | |||
+ | \score { |
||
+ | \dallam |
||
\layout { indent = 1.0\cm } |
\layout { indent = 1.0\cm } |
||
} |
} |
||
49. sor: | 87. sor: | ||
} |
} |
||
</score> |
</score> |
||
+ | </pre> |
||
+ | |||
+ | {{szerintem}} a lilypond mindkét dallamot lejátssza. Nem találtam ellene egyszerű megoldást. A kotta és midi külön score-ban, a midis-ben ossia nélkül nem egyszerű. |
||
+ | == További információk == |
||
− | {{szerintem}} a lilypond mindkét dallamot lejátssza. |
||
+ | * [http://lilypond.org/doc/v2.19/Documentation/notation/modifying-single-staves#ossia-staves Lilypond dok.] |
||
[[Kategória:Lilypond]] |
[[Kategória:Lilypond]] |
A lap jelenlegi, 2017. november 8., 01:16-kori változata
Az ossia olasz szó, jelentése vagy. Egy – általában az eredetinél könnyebb – dallamváltozatot jelent. Az előadó a két lehetőség közül kiválaszthatja, melyiket adja elő.
Az ossiát az eredeti kotta fölött kisebb méretben adják meg.
A kottavonalak távolságának beállítása: StaffSymbol.staff-space = #(magstep -3)
, de a wikiben nincs meg a magstep függvény, így 0.7-et írtam a kifejezés helyett.
Az Ossia név kiírásával baj van. instrumentName-t csak sor elején írja ki, shortInstrumentName-et viszont csak akkor, ha instrumentName-et már kiírta. Vagyis könnyen előfordulhat, hogy az ossia elején semmilyen nevet nem ír ki.
<score vorbis="1" midi="1" raw="1"> \version "2.18.2" \header { tagline = "" } % ne legyen copyright szöveg enek_har = \relative c' { %{Föl! ha vész jő%} \tempo "Molto più mosso" 4 = 120 \major %{Kárpátoktól%} r b\ff cis8 cis dis4 | cis b8 cis dis4-> dis | r b8 b cis4 dis | cis b8 cis dis4-> dis | << \new Staff \with { alignAboveContext = #"enek" shortInstrumentName = #"Ossia" instrumentName = #"Ossia" \override Clef.stencil = ##f \override KeySignature.stencil = ##f \override TimeSignature.stencil = ##f fontSize = #-3 \override StaffSymbol.staff-space = #0.7 } { % Arra semmit nem találtam, hogyan lehetne % az ossia és a bariton ütemvonalait összekötni. \clef bass \key e \major \once \omit Staff.TimeSignature \relative c' { r4 cis2 gis4 | \slashedGrace ais8 gis4 eis gis gis | cis2 cis4 r | r4 cis2 ais4 | \slashedGrace cis8 ais4 fis ais4. ais8 | cis2 cis4 r | } } { %{Isten áldd meg fegyverünket!%} r4 eis2 cis4 | \slashedGrace dis8 cis4 gis cis4. cis8 | eis2 cis4 r | r4 fis2 cis4 | \slashedGrace dis8 cis4 ais cis4. cis8 | fis2 cis4 r | } >> } dallam = << \new Staff = "enek" { \set Staff.instrumentName = #"Bariton" \set Staff.shortInstrumentName = #"B" \set Staff.midiInstrument = "trombone" \clef bass \key g \major \tempo "Allegro marziale" 4 = 92 % csak ha enek_egy van \new Voice = "bariton" { \dynamicUp \enek_har } } \new Lyrics \lyricsto "bariton" { Kár -- pá -- tok -- tól Ád -- ri -- a par -- tig, Győ -- ző tá -- bor harc -- za -- ja hang -- zik, \repeat unfold 2 { Is -- ten áldd meg fegy -- ve -- rün -- ket! } } >> \score { \dallam \layout { indent = 1.0\cm } } \score { \unfoldRepeats \dallam \midi { } } </score>
Népi megfigyelés szerint a lilypond mindkét dallamot lejátssza. Nem találtam ellene egyszerű megoldást. A kotta és midi külön score-ban, a midis-ben ossia nélkül nem egyszerű.