„Hangjegy” változatai közötti eltérés
| Nincs szerkesztési összefoglaló | |||
| (45 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
| 1. sor: | 1. sor: | ||
| A zenei hangokat a kottában hangjegyekkel jelezzük. A kottázás szempontjából nem teszünk különbséget a két fogalom között. | A zenei hangokat a kottában hangjegyekkel (angolul <dfn>pitch</dfn>) jelezzük. A kottázás szempontjából nem teszünk különbséget a két fogalom között. | ||
| == Alapok == | |||
| A hang lehet [[akkord]]ban, ilyenkor a tulajdonságainak egy része az akkordhoz tartozik. Pl. az akkor összes hangja azonos hosszúságú. | |||
| === A hangok neve === | |||
| {| | |||
| | <pre style="width:300pt"> | |||
| <score vorbis="1" midi="1"> | |||
| {    \relative c' { | |||
|      c cis d dis e f fis g gis a ais b c r | |||
|      } | |||
| } | |||
| </score> | |||
| </pre> | |||
| | <score vorbis="1" midi="1"> | |||
| A hangjegy tulajdonságai: | |||
| {    \relative c' { | |||
| {| border="1" | |||
|      c cis d dis e f fis g gis a ais b c r | |||
|      } | |||
| } | |||
| </score> | |||
| |} | |||
| A hangok a zenében szokásos betűjellel adhatók meg. A magyar névtől eltérően a ''h''-t ''b''-vel, a magyar ''b''-t ''bes''-szel jelöljük. Elég a hang nevét megadni, a kottázóprogram kiteszi elé a kereszt, bé módosítót vagy a feloldójelet, ha szükséges. A szünet jele ''r'', a rejtett szüneté ''s''. | |||
| {{bővebben|Zenei hang#A törzshangok elnevezése és jelölése|Zenei hang#A módosított hangok elnevezése és jelölése}} | |||
| A hegedűkulcsot és a 4 negyedes ütemjelzést a lilypond automatikusan teszi ki, ha mást nem adunk meg, ill. nem tiltjuk le a jelzést. | |||
| A <code>midi="1"</code> paraméter az audiófájl létrehozását írja elő. A <code>vorbis="1"</code> hatására a score plugin a kottaképre linket tesz, mellyel lejátszható az audiófájl. Célszerű használni, mert így nehezebb ellopni a kottaképet. A lilypond a zongora hangszínét használja alaphelyzetben, de ez is változtatható. Mintegy 30 hangszín létezik. | |||
| A <code>score</code>-nek van egy harmadik paramétere is: <code>raw="1"</code> esetén a lilypond program jóval több lehetősége használható. Az esetek többségében elég az alaphelyzetben beépített. | |||
| === Az oktáv megadása === | |||
| Kétféleképpen lehetséges: abszolút vagy relatív módon. Az abszolút hangmagasság megadását {{hulink|Zenei hang#A törzs- és módosított hangok fekvésének jelölése|lásd itt}}. Alaphelyzetben a lilypond abszolút módban működik. | |||
| Relatív oktávmegadáskor az új hang oktávját a lilypond úgy választja meg, hogy az előző hanghoz képest ne legyen kvartnál nagyobb ugrás. Az így kapott oktávmagasság módosítható a <code>'</code> (aposztróf) jellel fölfelé, a <code>,</code> (vessző) jellel lefelé. | |||
| Szinte mindig a relatív magasságmegadást használjuk, mert jóval kevesebb oktávmódosító jelet kell írni. Megadása a <code>\relative</code> utasítással történik, mely az utasítás utáni blokkra (és annak alblokkjaira) vonatkozik. Az utasításbeli <code>c'</code> az első hang oktávmagasságát adja meg abszolút módon. Ez az egyvonalas C, hegedűkulcsban pótvonalon van a kotta alatt. | |||
| Példa: | |||
| {| | |||
| | <pre style="width:300pt"> | |||
| <score vorbis="1" midi="1"> | |||
| {    \relative c' { | |||
|      a a' a a' a,, a'' | |||
|      } | |||
| } | |||
| </score> | |||
| </pre> | |||
| | <score vorbis="1" midi="1"> | |||
| {    \relative c' { | |||
|      a a' a a' a,, a'' | |||
|      } | |||
| } | |||
| </score> | |||
| |} | |||
| === A hang hossza === | |||
| Ha mást nem adunk meg, a hang vagy szünet hossza azonos az előző hangéval, a 0. hang hossza negyed. Az egész hang jele <code>1</code> (egy), más szám azt adja meg, a hossz hányadrésze az egésznek. A szám csak 2 nemnegatív egész hatványa lehet. Pl.: | |||
| {| | |||
| | <pre style="width:300pt"> | |||
| <score vorbis="1" midi="1"> | |||
| {    \relative c' { | |||
|      a' a2 a1 a4 a8 a16 a32 | |||
|      } | |||
| } | |||
| </score> | |||
| </pre> | |||
| | <score vorbis="1" midi="1"> | |||
| {    \relative c' { | |||
|      a' a2 a1 a4 a8 a16 a32 | |||
|      } | |||
| } | |||
| </score> | |||
| |} | |||
| A hossz után pont is írható. Az egyik kórusban pl. felvételkor az alábbi dallamot kellett zongora után énekelnie a jelentkezőnek: | |||
| {| | |||
| | <pre style="width:300pt"> | |||
| <score vorbis="1" midi="1"> | |||
| {    \relative c' { | |||
|      a'8 f4. d4 f a8 gis4. f2 | |||
|      } | |||
| } | |||
| </score> | |||
| </pre> | |||
| | <score vorbis="1" midi="1"> | |||
| {    \relative c' { | |||
|      a'8 f4. d4 f a8 gis4. f2 | |||
|      } | |||
| } | |||
| </score> | |||
| |} | |||
| A hossz többszörözhető, pl.: <code>8*5</code> öt nyolcadnyi hossz. | |||
| == A hangjegy tulajdonságai == | |||
| A hang lehet [[akkord]]ban, ilyenkor a tulajdonságainak egy része az akkordhoz tartozik. Pl. az akkord összes hangja azonos hosszúságú. | |||
| {| border="1" align="right" | |||
| |+ A hangjegy tulajdonságai | |||
| ! hang !! akkord | ! hang !! akkord | ||
| |- | |- | ||
| 11. sor: | 110. sor: | ||
| | || szár, gerenda | | || szár, gerenda | ||
| |- | |- | ||
| | név | | név, oktáv | ||
| |- | |||
| | oktáv | |||
| |- | |- | ||
| | || hossz | | || hossz | ||
| |- | |||
| | ív, frazeálóív || [[átkötés]] | |||
| |- | |- | ||
| | [[artikuláció]] | | [[artikuláció]] | ||
| |- | |- | ||
| |  | | ujjrend | ||
| |- | |||
| | ív, frazeálóív || [[átkötés]] | |||
| |- | |- | ||
| | || [[dinamika]] | | || [[dinamika]] | ||
| |- | |||
| | || [[előke]], [[utóka]] | |||
| |- | |||
| | || szöveg (jelzés) | |||
| |} | |} | ||
| A hang magasságát a név és az oktáv együtt adja meg. A kottabeli és tényleges oktáv módosítható, lásd [[#Alapok|alapok]]. | |||
| [[Artikuláció]]: pl. staccato. | |||
| A lilypond azonosan kezeli a hanghoz írt [[szöveg]]et és jelzést (pl. [[korona]]). | |||
| === A kottafejek alakja === | |||
| × alakú kottafej: <code>\override NoteHead.style = #'cross</code>. Visszaállítás: <code>\revert NoteHead.style</code> | |||
| === A kottafejek mérete === | |||
| <code>\teeny</code>, <code>\tiny</code>, <code>\small</code>, <code>\normalsize</code>, <code>\large</code>, <code>\huge</code>. Az összes szólam és a kotta fölötti felirat méretét is változtatja. | |||
| Egy hangra: <code>\tweak font-size #-2</code>; példa az [[akkord]] szócikkben. | |||
| Ha azt akarjuk, hogy a kisebbel írt kotta a ritmust (ne) befolyásolja, [[előke|előkét]] vagy [[utóka|utókát]] kell használni. | |||
| === A kottafejek távolsága === | |||
| Ha a kottához szöveg is tartozik, a hosszú szótagok megnövelik a kottafejek távolságát. Ha ez gyakori, és a távolság változóvá válik, zavaró lehet. A távolságot (horizontal spacing) [[kottasor-csoport]] szinten lehet megváltoztatni. | |||
| === Tremolo === | |||
| Egy hangon és két hang között adható meg. Az előbbit a kotta szárán ferde áthúzás jelzi. Szintaxis: a hang után kettősponttal egy tremolo hossza. Más szóval: ha a tremolohossz a hanghossz fele, az két tremolot jelent, amit egy ferde áthúzás jelez a hang szárán. | |||
| {| | |||
| | <pre style="width:300pt"> | |||
| <score> | |||
| { \relative c' { e8:16 dis: e: fis: | g: ais: b: cis: } } | |||
| </score> | |||
| </pre> | |||
| | <score> | |||
| { \relative c' { e8:16 dis: e: fis: | g: ais: b: cis: } } | |||
| </score> | |||
| |} | |||
| A tremolohosszt a lilypond – a hanghosszhoz hasonlóan – megjegyzi, így csak akkor kell kiírni, ha változik. | |||
| == Oktáv módosítása == | |||
| A hang jelezheti, hogy a tényleges oktávjánál lejjebb vagy feljebb kell érteni. Pl. <code>\ottava #-1</code> pl. egy oktávval lejjebb viszi a hangot, mint ahogy a kottában szerepel, ezt jelzi is a kottában. Alaphelyzetben a beállítás a kottasor összes szólamára vonatkozik. | |||
| {{szerintem}} az oktávváltás szövege nem változtatható, és ez elég baj, mert a jelzés helye nagyon megtévesztő lehet. | |||
| {| | |||
| | <pre style="margin-right: 10pt"> | |||
| <score> | |||
| \relative c' { | |||
|    \ottava #0 e \ottava #-1 { f e } \ottava #0 e } | |||
| </score> | |||
| </pre> | |||
| | <score> | |||
| \relative c' { | |||
|    \ottava #0 e \ottava #-1 { f e } \ottava #0 e } | |||
| </score> | |||
| |} | |||
| == Forrás == | |||
| * [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/displaying-pitches Lilypond dok.] | |||
| [[Kategória:Lilypond]] | |||
A lap jelenlegi, 2022. október 30., 08:27-kori változata
A zenei hangokat a kottában hangjegyekkel (angolul pitch) jelezzük. A kottázás szempontjából nem teszünk különbséget a két fogalom között.
Alapok
A hangok neve
| <score vorbis="1" midi="1">
{    \relative c' {
     c cis d dis e f fis g gis a ais b c r
     }
}
</score>
 |  | 
A hangok a zenében szokásos betűjellel adhatók meg. A magyar névtől eltérően a h-t b-vel, a magyar b-t bes-szel jelöljük. Elég a hang nevét megadni, a kottázóprogram kiteszi elé a kereszt, bé módosítót vagy a feloldójelet, ha szükséges. A szünet jele r, a rejtett szüneté s.
A hegedűkulcsot és a 4 negyedes ütemjelzést a lilypond automatikusan teszi ki, ha mást nem adunk meg, ill. nem tiltjuk le a jelzést.
A midi="1" paraméter az audiófájl létrehozását írja elő. A vorbis="1" hatására a score plugin a kottaképre linket tesz, mellyel lejátszható az audiófájl. Célszerű használni, mert így nehezebb ellopni a kottaképet. A lilypond a zongora hangszínét használja alaphelyzetben, de ez is változtatható. Mintegy 30 hangszín létezik.
A score-nek van egy harmadik paramétere is: raw="1" esetén a lilypond program jóval több lehetősége használható. Az esetek többségében elég az alaphelyzetben beépített.
Az oktáv megadása
Kétféleképpen lehetséges: abszolút vagy relatív módon. Az abszolút hangmagasság megadását lásd itt. Alaphelyzetben a lilypond abszolút módban működik.
Relatív oktávmegadáskor az új hang oktávját a lilypond úgy választja meg, hogy az előző hanghoz képest ne legyen kvartnál nagyobb ugrás. Az így kapott oktávmagasság módosítható a ' (aposztróf) jellel fölfelé, a , (vessző) jellel lefelé.
Szinte mindig a relatív magasságmegadást használjuk, mert jóval kevesebb oktávmódosító jelet kell írni. Megadása a \relative utasítással történik, mely az utasítás utáni blokkra (és annak alblokkjaira) vonatkozik. Az utasításbeli c' az első hang oktávmagasságát adja meg abszolút módon. Ez az egyvonalas C, hegedűkulcsban pótvonalon van a kotta alatt.
Példa:
| <score vorbis="1" midi="1">
{    \relative c' {
     a a' a a' a,, a''
     }
}
</score>
 |  | 
A hang hossza
Ha mást nem adunk meg, a hang vagy szünet hossza azonos az előző hangéval, a 0. hang hossza negyed. Az egész hang jele 1 (egy), más szám azt adja meg, a hossz hányadrésze az egésznek. A szám csak 2 nemnegatív egész hatványa lehet. Pl.:
| <score vorbis="1" midi="1">
{    \relative c' {
     a' a2 a1 a4 a8 a16 a32
     }
}
</score>
 |  | 
A hossz után pont is írható. Az egyik kórusban pl. felvételkor az alábbi dallamot kellett zongora után énekelnie a jelentkezőnek:
| <score vorbis="1" midi="1">
{    \relative c' {
     a'8 f4. d4 f a8 gis4. f2
     }
}
</score>
 |  | 
A hossz többszörözhető, pl.: 8*5 öt nyolcadnyi hossz.
A hangjegy tulajdonságai
A hang lehet akkordban, ilyenkor a tulajdonságainak egy része az akkordhoz tartozik. Pl. az akkord összes hangja azonos hosszúságú.
| hang | akkord | 
|---|---|
| kottafej | |
| szár, gerenda | |
| név, oktáv | |
| hossz | |
| artikuláció | |
| ujjrend | |
| ív, frazeálóív | átkötés | 
| dinamika | |
| előke, utóka | |
| szöveg (jelzés) | 
A hang magasságát a név és az oktáv együtt adja meg. A kottabeli és tényleges oktáv módosítható, lásd alapok.
Artikuláció: pl. staccato.
A lilypond azonosan kezeli a hanghoz írt szöveget és jelzést (pl. korona).
A kottafejek alakja
× alakú kottafej: \override NoteHead.style = #'cross. Visszaállítás: \revert NoteHead.style
A kottafejek mérete
\teeny, \tiny, \small, \normalsize, \large, \huge. Az összes szólam és a kotta fölötti felirat méretét is változtatja.
Egy hangra: \tweak font-size #-2; példa az akkord szócikkben.
Ha azt akarjuk, hogy a kisebbel írt kotta a ritmust (ne) befolyásolja, előkét vagy utókát kell használni.
A kottafejek távolsága
Ha a kottához szöveg is tartozik, a hosszú szótagok megnövelik a kottafejek távolságát. Ha ez gyakori, és a távolság változóvá válik, zavaró lehet. A távolságot (horizontal spacing) kottasor-csoport szinten lehet megváltoztatni.
Tremolo
Egy hangon és két hang között adható meg. Az előbbit a kotta szárán ferde áthúzás jelzi. Szintaxis: a hang után kettősponttal egy tremolo hossza. Más szóval: ha a tremolohossz a hanghossz fele, az két tremolot jelent, amit egy ferde áthúzás jelez a hang szárán.
| <score>
{ \relative c' { e8:16 dis: e: fis: | g: ais: b: cis: } }
</score>
 |  | 
A tremolohosszt a lilypond – a hanghosszhoz hasonlóan – megjegyzi, így csak akkor kell kiírni, ha változik.
Oktáv módosítása
A hang jelezheti, hogy a tényleges oktávjánál lejjebb vagy feljebb kell érteni. Pl. \ottava #-1 pl. egy oktávval lejjebb viszi a hangot, mint ahogy a kottában szerepel, ezt jelzi is a kottában. Alaphelyzetben a beállítás a kottasor összes szólamára vonatkozik.
Népi megfigyelés szerint az oktávváltás szövege nem változtatható, és ez elég baj, mert a jelzés helye nagyon megtévesztő lehet.
| <score>
\relative c' {
   \ottava #0 e \ottava #-1 { f e } \ottava #0 e }
</score>
 |  | 
