„Akkord mód” változatai közötti eltérés
		
		
		
		
		
		Ugrás a navigációhoz
		Ugrás a kereséshez
		
				
		
		
	
Nincs szerkesztési összefoglaló  | 
				|||
| (5 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
| 1. sor: | 1. sor: | ||
Az ''akkord mód'' az egyik mód lilypondban [[akkord]]ok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.<ref>Különböző ritmus esetén [[szólam]]ot kell létrehozni.</ref>  | 
  Az ''akkord mód'' az egyik mód lilypondban [[akkord]]ok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.<ref>Különböző ritmus esetén [[szólam]]ot kell létrehozni.</ref>  | 
||
A<code>q</code> megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem  | 
  A<code>q</code> megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem.  | 
||
A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni.  | 
  A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni.  | 
||
Alakja: <code>\chordmode { … }</code>. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban.  | 
  Alakja: <code>\chordmode { … }</code>. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban. Ez violinkulcsban kényelmes, basszuskulcsban rémálom.  | 
||
== Példák gyakori akkordokra ==  | 
  == Példák gyakori akkordokra ==  | 
||
| 11. sor: | 11. sor: | ||
<score>  | 
  <score>  | 
||
{  \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f  | 
  {  \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f  | 
||
\chordmode { c  c:5   c:3   c:1   c:1.8   c:5.8    c:m3   c:m   f/c   f/+c   f:m/+c \  | 
  \chordmode { c  c:5   c:3   c:1   c:1.8   c:5.8    c:m3   c:m   f/c   f/+c   f:m/+c \clef bass c:1 c,:1 b,,:1 }  | 
||
\addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8"  "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" "c:1" "c  | 
  \addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8"  "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" "c:1" "c,:1" "b,,:1" }  | 
||
}  | 
  }  | 
||
</score>  | 
  </score>  | 
||
A lap jelenlegi, 2017. november 25., 22:53-kori változata
Az akkord mód az egyik mód lilypondban akkordok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.[1]
Aq megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem.
A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni.
Alakja: \chordmode { … }. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban. Ez violinkulcsban kényelmes, basszuskulcsban rémálom.
Példák gyakori akkordokra

Módosítók
- A hangot : után követheti módosítás. Jelentések:
- semmi: dúr hármas
 - m: moll hármas (az alsó terc kisterc, a felső nagyterc lesz
 - dim: mindkét (vagy ha van, mindhárom) terc kisterc
 - aug: a felső hang emelése fél hanggal: az alsó és felső hang között tritónusz van
 - maj: négy hang, a felső nagyszeptim.
 
 - A módosítót a felső hang magassága követi szám formájában (az oktáv pl. 8). Alaphelyzetben nagyterc - kisterc - kisterc -nagyterc lépésben jut el a felső hangig. A felső hangot + vagy - követheti, ez fél hang emelést ill. csökkentést jelent.
 - .: hang hozzáadása az akkordhoz, az alaphang fölé. Több számot újabb pont(ok)kal kell elválasztani.
 - ^ (karet): hang elhagyása. Több számot ponttal kell elválasztani
 - /: alaphang alatti hang hozzáadása az akkordhoz. Hangnévvel kell megadni. Ha a hang létezik az akkordban, egy oktávval mélyebbre kerül. Ha nem létezik, hozzáadódik. A hang előtti + nem hagyja el az akkordbeli hangot sem.