„Akkord mód” változatai közötti eltérés
Ugrás a navigációhoz
Ugrás a kereséshez
Nincs szerkesztési összefoglaló |
Nincs szerkesztési összefoglaló |
||
(52 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
− | Az ''akkord mód'' az egyik mód lilypondban |
+ | Az ''akkord mód'' az egyik mód lilypondban [[akkord]]ok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.<ref>Különböző ritmus esetén [[szólam]]ot kell létrehozni.</ref> |
+ | A<code>q</code> megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
− | Alakja: <code>\chordmode { … }. |
||
+ | Alakja: <code>\chordmode { … }</code>. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban. Ez violinkulcsban kényelmes, basszuskulcsban rémálom. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
− | <score> \override TimeSignature.stencil = ##f \time 1/4 |
||
+ | |||
− | { \chordmode { c c:m } |
||
+ | <score> |
||
− | \addlyrics { c c:m } |
||
+ | { \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f |
||
+ | \chordmode { c c:5 c:3 c:1 c:1.8 c:5.8 c:m3 c:m f/c f/+c f:m/+c \clef bass c:1 c,:1 b,,:1 } |
||
+ | \addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8" "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" "c:1" "c,:1" "b,,:1" } |
||
} |
} |
||
</score> |
</score> |
||
+ | |||
+ | == Módosítók == |
||
+ | * A hangot : után követheti módosítás. Jelentések: |
||
+ | ** semmi: dúr hármas |
||
+ | ** m: moll hármas (az alsó terc kisterc, a felső nagyterc lesz |
||
+ | ** dim: mindkét (vagy ha van, mindhárom) terc kisterc |
||
+ | ** aug: a felső hang emelése fél hanggal: az alsó és felső hang között tritónusz van |
||
+ | ** maj: négy hang, a felső nagyszeptim. |
||
+ | * A módosítót a felső hang magassága követi szám formájában (az oktáv pl. 8). Alaphelyzetben nagyterc - kisterc - kisterc -nagyterc lépésben jut el a felső hangig. A felső hangot + vagy - követheti, ez fél hang emelést ill. csökkentést jelent. |
||
+ | * .: hang hozzáadása az akkordhoz, az alaphang fölé. Több számot újabb pont(ok)kal kell elválasztani. |
||
+ | * ^ (karet): hang elhagyása. Több számot ponttal kell elválasztani |
||
+ | * /: alaphang alatti hang hozzáadása az akkordhoz. Hangnévvel kell megadni. Ha a hang létezik az akkordban, egy oktávval mélyebbre kerül. Ha nem létezik, hozzáadódik. A hang előtti + nem hagyja el az akkordbeli hangot sem. |
||
+ | |||
+ | == Jegyzetek == |
||
+ | <references/> |
||
+ | |||
+ | == További információk == |
||
+ | * [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/chord-mode.html Lilypond dok.] |
||
[[Kategória:Lilypond]] |
[[Kategória:Lilypond]] |
A lap jelenlegi, 2017. november 25., 22:53-kori változata
Az akkord mód az egyik mód lilypondban akkordok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.[1]
Aq
megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem.
A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni.
Alakja: \chordmode { … }
. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban. Ez violinkulcsban kényelmes, basszuskulcsban rémálom.
Példák gyakori akkordokra
Módosítók
- A hangot : után követheti módosítás. Jelentések:
- semmi: dúr hármas
- m: moll hármas (az alsó terc kisterc, a felső nagyterc lesz
- dim: mindkét (vagy ha van, mindhárom) terc kisterc
- aug: a felső hang emelése fél hanggal: az alsó és felső hang között tritónusz van
- maj: négy hang, a felső nagyszeptim.
- A módosítót a felső hang magassága követi szám formájában (az oktáv pl. 8). Alaphelyzetben nagyterc - kisterc - kisterc -nagyterc lépésben jut el a felső hangig. A felső hangot + vagy - követheti, ez fél hang emelést ill. csökkentést jelent.
- .: hang hozzáadása az akkordhoz, az alaphang fölé. Több számot újabb pont(ok)kal kell elválasztani.
- ^ (karet): hang elhagyása. Több számot ponttal kell elválasztani
- /: alaphang alatti hang hozzáadása az akkordhoz. Hangnévvel kell megadni. Ha a hang létezik az akkordban, egy oktávval mélyebbre kerül. Ha nem létezik, hozzáadódik. A hang előtti + nem hagyja el az akkordbeli hangot sem.