„Dinamika” változatai közötti eltérés
(9 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
7. sor: | 7. sor: | ||
Ha nem akarjuk, hogy a cresc, decresc, dim szaggatott vonalakat húzzon: <code>\override DynamicTextSpanner.style = #'none</code>. Még három lehetséges értéke van: <code>dashed-line</code> (default), <code>line</code> és <code>dotted-line</code>. |
Ha nem akarjuk, hogy a cresc, decresc, dim szaggatott vonalakat húzzon: <code>\override DynamicTextSpanner.style = #'none</code>. Még három lehetséges értéke van: <code>dashed-line</code> (default), <code>line</code> és <code>dotted-line</code>. |
||
+ | == Bonyolultabb dinamika == |
||
− | == Dinamika egy hangon belül == |
||
− | + | Bonyolultabb dinamikához egy második szólamot hozunk létre, amiben csak nem látható szünet van a dinamikán kívül. Pl.: |
|
+ | {| |
||
− | <pre> |
||
+ | | <pre style="width: 500pt"> |
||
\relative { |
\relative { |
||
− | << { \repeat tremolo 8 { <e' cis>32 a, } } |
+ | << { \repeat tremolo 8 { <e' cis>32 a, } } |
+ | { \omit TupletNumber \times 2/3 { s4\< s4\> s4\! } } >> |
||
} |
} |
||
</pre> |
</pre> |
||
− | <score> |
+ | | <score> |
\relative { |
\relative { |
||
− | << { \repeat tremolo 8 { <e' cis>32 a, } } |
+ | << { \repeat tremolo 8 { <e' cis>32 a, } } |
+ | { \omit TupletNumber \times 2/3 { s4\< s4\> s4\! } } >> |
||
} |
} |
||
</score> |
</score> |
||
+ | |} |
||
+ | Szükséges lehet még: <code>\omit TupletBracket</code>. |
||
+ | |||
+ | Ugyanez megtehető, ha a dinamika külön kottasorban van, [[#Függőleges pozícionálás|lásd alább]]. |
||
== Formázás == |
== Formázás == |
||
26. sor: | 33. sor: | ||
| <code>''hang''-\tweak X-offset #+3 \ff</code> || Jobbra viszi \ff-et. |
| <code>''hang''-\tweak X-offset #+3 \ff</code> || Jobbra viszi \ff-et. |
||
|- |
|- |
||
− | | <code>\override Hairpin.minimum-length = #5</code> || Meghosszabbítja a (de)crescendo jelét. |
+ | | style="width: 250pt" | <code>\override Hairpin.minimum-length = #5</code> || Meghosszabbítja a (de)crescendo jelét, de ütemvonalnál akkor is véget ér, csak az ütemvonal kerül hátrább. |
|- |
|- |
||
− | | <code>\override Hairpin.to-barline = ##f</code> || |
+ | | <code>\override Hairpin.to-barline = ##f</code> || A hairpin túlmegy az ütemvonalon. Nem értem, miért nem ez a default. |
|} |
|} |
||
53. sor: | 60. sor: | ||
== Hangerő állítása láthatatlanul == |
== Hangerő állítása láthatatlanul == |
||
+ | \override Lyrics.LyricText.font-shape = #'italic |
||
+ | |||
<code>\set Staff.midiMaximumVolume = #0.7</code> |
<code>\set Staff.midiMaximumVolume = #0.7</code> |
||
Az érték 0 és 1 közötti, egyébként egyáltalán nem szól. |
Az érték 0 és 1 közötti, egyébként egyáltalán nem szól. |
A lap jelenlegi, 2017. december 22., 00:16-kori változata
A dinamika a hangerő változása a zenében.
Hasonló jelentésű utasítások: \cresc, \decresc, \dim, \<, \>. Mindegyiket \!
-el kell befejezni.
Egy hangon belüli dinamika: \epressivo
. Egy hangnyi hajcsat: \endSpanners
. Az utóbbit a hajcsatos hang elé kell írni, és a hajcsatot nem kell lezárni.
Ha nem akarjuk, hogy a cresc, decresc, dim szaggatott vonalakat húzzon: \override DynamicTextSpanner.style = #'none
. Még három lehetséges értéke van: dashed-line
(default), line
és dotted-line
.
Bonyolultabb dinamika
Bonyolultabb dinamikához egy második szólamot hozunk létre, amiben csak nem látható szünet van a dinamikán kívül. Pl.:
\relative { << { \repeat tremolo 8 { <e' cis>32 a, } } { \omit TupletNumber \times 2/3 { s4\< s4\> s4\! } } >> } |
Szükséges lehet még: \omit TupletBracket
.
Ugyanez megtehető, ha a dinamika külön kottasorban van, lásd alább.
Formázás
Vízszintes pozícionálás
hang-\tweak X-offset #+3 \ff |
Jobbra viszi \ff-et. |
\override Hairpin.minimum-length = #5 |
Meghosszabbítja a (de)crescendo jelét, de ütemvonalnál akkor is véget ér, csak az ütemvonal kerül hátrább. |
\override Hairpin.to-barline = ##f |
A hairpin túlmegy az ütemvonalon. Nem értem, miért nem ez a default. |
A „hajcsat” hosszával elég sok macera van, mert ütemvonalnál mindenképpen véget akar érni. A szünetek összevonásával lehet próbálkozni. There is no way to automatically condense multiple rests into a single multi-measure rest.[1]
Függőleges pozícionálás
A dinamika-jelek kotta fölé helyezése: \dynamicUp
.
Karambol esetén, ha más nem használ: \override DynamicLineSpanner.staff-padding = #szám
. Ha szám elég nagy, a dinamika jelek egyvonalba kerülnek.
\markup-on belül \dynamic f
alakban lehet kiírni, a dinamika jelet, ahol f helyén bármilyen dinamikajel állhat. Pl.: \markup { \dynamic pp \italic "(riten.)" }
Ha azt akarjuk, hogy a dinamikajelek egyvonalban legyenek, külön kottasort lehet csinálni nekik:
<< \new Staff { … } \new Dynamics { s1\< | s1\f | s2\dim s2-"rit." | s1\p | } >>
A dinamikajelek közötti helyet láthatatlan helyközzel kell feltölteni. A dinamikasorba más is írható, pl. pedáljelek.
Hangerő állítása láthatatlanul
\override Lyrics.LyricText.font-shape = #'italic
\set Staff.midiMaximumVolume = #0.7
Az érték 0 és 1 közötti, egyébként egyáltalán nem szól.