Szólam

Innen: kotta
A lap korábbi változatát látod, amilyen Kotta (vitalap | szerkesztései) 2017. november 13., 10:43-kor történt szerkesztése után volt. (→‎Dallam folytatása)
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez

A szólam a lilypond egyetlen környezete, mely zenei hangokat tartalmaz. Egy kottasorban egy vagy több szólam lehet. Az egy kottasorba írt több szólam abban különbözik az akkordtól, hogy az egyes hangok hosszúsága – az akkorddal ellentétben – különböző lehet, a szólam hangjai azonban lehetnek akkordok.

Új kottasor létrejöttekor automatikusan létrejön egy szólam is 1 néven (kivéve, ha a kottasor új szólam létrehozásával kezdődik, és meg van adva másik név). A név a kottasoron kívül is látható, hogy dalszöveget lehessen hozzá kapcsolni.

Több szólam egy kottasorban

A lilypondban legfeljebb négy szólam lehet egy kottasorban.[1] Az első szólam hangjegyeinek szára felfelé, a másodiké lefelé mutat. A harmadik és negyedik szólam ugyanígy, kissé jobbra tolva az első kettőtől. A szólambeli szünetek feljebb ill. lejjebb kerülnek A fenti beállítások a szólam létrehozásától függően automatikusan megtörténnek, vagy kézzel a \voiceOne, \voiceTwo, \voiceThree, \voiceFour utasítással állíthatók be. A \oneVoice visszaállítja az egyszólamú környezetet (pl. amikor megszűnik a kottasor többi szólama).

A \stemUp felfelé, a \stemDown lefelé állítja a kottafejek szárait, A \stemNeutral visszaállítja az eredeti állapotot, amikor a kotta alsó felében levő hangok szára lefelé, a többi fölfelé áll. Ez a három utasítás a szünetek helyét nem befolyásolja.

Az még nem világos, min múlik az audio eszköz váltása.

Dallam folytatása

<score raw="1">
\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score { {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
>>
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c  | } }
} }
</score>

\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score { {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
>>
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c  | } }
} }

Megjegyzések:

  • A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért.
  • A \score utáni kapcsos zárójelek között egy zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {.
  • Ha a folytatás a << >> között lenne, nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van,
 egy időben hangzik a többivel:
<score raw="1">
\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c  | } }
>>
}
</score>

\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c  | } }
>>
}

Jegyzetek

  1. Létezik megoldás a korlát növelésére.