Kadencia (dal)

Innen: kotta
A lap korábbi változatát látod, amilyen Kotta (vitalap | szerkesztései) 2023. július 31., 21:51-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „{| align="right" border="1" ! Hangköz !! Feljebb !! Lejjebb |- | prím || align="center" colspan="2" | 1 |- | kis szekund || align="center" | ♭2 || align="center" | ♯ VII |- | nagy szekund || align="center" | 2 || align="center" | VII |- | kis terc || align="center" | ♭3 || align="center" | VI |- | nagy terc || align="center" | 3 || align="center" | ♯ V |- | kvart || align="center" | 4 || align="center" | V |- | tritónusz…”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Hangköz Feljebb Lejjebb
prím 1
kis szekund ♭2 ♯ VII
nagy szekund 2 VII
kis terc ♭3 VI
nagy terc 3 ♯ V
kvart 4 V
tritónusz ♯4 ♯ IV
kvint 5 IV
kis szext ♭6 III
nagy szext 6 ♯ II
kis szeptim 7 II
nagy szeptim ♯7 ♯ I
oktáv 8 I

Dalok esetén a kadencia a sorok utolsó hangjainak magassága a dal utolsó hangjához képest. A magasságot arab számokkal adjuk meg, ha azok magasabbak az utolsó hangnál: 1=prím (azonos hang), 2=nagyszekund, 3=nagyterc, stb. A hangközöket a szám elé írt ♭ fél hanggal csökkenti, a ♯ fél hanggal növeli.

Ha a hang alacsonyabb a dal utolsó hangjánál, a viszonyítási alap az utolsó hangnál egy oktávval mélyebb. A hangközöket római számokkat jelöljük.

A fentiekből következik, hogy egy római és a vele azonos arab számmal jelölt két kadencia oktáv távolságra van egymástól.

A 3 nagy tercet, a 6 nagy szextet jelenti. A dalokat nemzetközi megállapodás alapján úgy transzponálják, hogy utolsó hangjuk G legyen. A G-ről induló előjegyzés nélküli (mixolíd) skálában pedig nagyterc és nagyszext van.


{
\override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f
\override Score.BarLine.stencil = ##f
\override Score.BarNumber #'break-visibility = #'#(#f #f #f)
   <<
   \relative c' {
   <e f> <d e> <d f> <f a> <d g> <d gis> <d a'> \bar "" <e c'> <d b'> <d c'> <c b'> <d d'>
   }
   \addlyrics {
   kis_szekund nagy_szekund kis_terc nagy_terc kvart tritónusz kvint kis_szext nagy_szext kis_szeptim nagy_szeptim oktáv
   }
   >>
}

A főkadenciát zárójelbe tesszük; ennek csökkenő sorrendje a mutató első rendezési kulcsa. Négysoros népdaloknál ez csaknem mindig a második sor utolsó hangja. Az utolsó sor kadenciája a fenti szabályok szerint mindig 1, ezért ezt fel sem tüntetjük.

Például az Az én lovam, Szajkó sorvéghangjai a kottában: B', Esz, Esz, C, így a kadenciája 7 (♭3) ♭3.

A módszert Ilmari Krohn használta először a finn népdalok rendszerezésére. Bartók már 1912-ban javasolta az eredeti Krohn-rend a módosítását (a fő kadencia szerinti rendezést magyar népdalok esetén).

Források