Tartalom
A kimutatásban csoda dolgokat találtam: a gimnazista koromban végzett 2–4 hetes nyári munkák is benne voltak (az én esetemben ablakpucolás az ÁFOR-nál). Viszont garantáltan nincsenek benne:
Ezután türelmesen várakozik az ember. Telefonon érdeklődni nem egyszerű, mert a Nyugdíjbiztosítónál ügyfélfogadási idő alatt sem veszik fel a telefont, email-re pedig nem válaszolnak. Ez a tapasztalatom, és nemcsak itt. Az egyetlen működő ügyfélkapu, amiről tudok, a 1818, de nekik nincs joguk az egyes hivatalok felségterületére merészkedni, csak a „kapuig” irányítanak minket. Viszont ebben az ügyben viszonylag gyorsan válaszolnak.
A használathoz felhasználói nevet és jelszót kell igényelni az Ügyfélkapunál. Elektronikus aláírásra nincs szükség (talán tudja használni a rendszer: én nem tettem). A sikeres bejelentkezés után minden általunk megadott adatot, feltöltött dokumentumot úgy tekint, mintha kézzel aláírtuk volna.
Az első bejelentkezés után az első teendő ennek a bizonyos kitöltő programnak a letöltése. Javában írták, így elvileg bármilyen op. rendszeren használható, amihez nagyméltóságú Oracle írt java 8-ast. Amikor informatikusként abbahagytam a munkát, az első dolgom volt az összes javát letörölni a gépemről, még az openjdk-t is, annyira szörnyű. Vissza kellett tenni… Az openjdk nem jó: a verziót ellenőrzi a kitöltő program. (Mivel is kompatibilis a java? Önmagával sem, hogy verziót kell ellenőrizni?)
Nekem linuxból csak a abevjava.jar
letöltése működött, az online használat nem. URL-t nem írok, mert egy év alatt mindent muszáj volt máshová tenni. (Vajon kinek fájt az URL-eket átirányítani az új helyre?) Az abevjava_start
elindítja el.
A következő lépés a megfelelő nyomtatvány letöltése. A kimutatáskérő nyomtatvány neve ONYFKIERT_kerelem_1_2.tem.enyk
.
A kitöltő programnak kell adni egy könyvtárat, ami az ő felségterülete: azt csak ő módosíthatja. A kitöltéshez megadjuk neki a letöltött nyomtatvány fájlját a Szerviz → Telepítés
menüpontban: ettől kezdve látja az Új nyomtatvány
menüpontban, és tudja használni. A többit ő intézi: beteszi a könyvtárába az eredeti nyomtatványt, a kitöltöttet, feltölti az elektronius ügyfélkapura, és nyilvántartja a sikeres feltöltéseket is. Ide tölthetjük a kapott igazolásokat. Ne felejtsük menteni…
A programot Windows-ra írták, és kellett némi bosszankodás és átkozódás a fentiek kiderítéséhez, de utána sikerült linuxban kitölteni a kimutatáskérő nyomtatványt.
ONYFKIERT_elfogad_kifogas_1_2.tem.enyk
, de alaposan pórul jártam vele. A kimutatásbeli ügyszámot kérte, amit aztán nem fogadott el alakhiba miatt. Muszáj volt telefonálni. Percre pontosan egy órát csöngettem a Nyugdíjbiztosítót (azóta már ezt sem lehet, mert folyamatosan foglalt), mire felvették. Kiderült, hogy az eklektikus törvényhozás miatt két hetük maradt az eredetileg tervezett program módosítására, és nem sikerült teljesen. Igen, csak amikor nekem kellett, már eltelt fél év…A lényeg: teljesen mindegy, mit ír az ügyszám helyére az ember, a program úgysem azt nézi, hanem a TAJ-számot. Hogy miért kell akkor megkérdezni? Mert a törvény előírja. A mintában megadott számot szépen el is fogadta… (Az igazmondást nem írja elő a törvény?)
A módosításkérelemben szereplő állításokat dokumentumokkal kell bizonyítani, pl. index (leckekönyv), katonakönyv, munkahelyi jövedelemigazolás, stb. Az Alutervnél másfél évi keresetem kimaradt a Nyugdíjbiztosító kimutatásából, bár ugyanezt az időt munkaviszonyként figyelembe vették. (Mit gondoltak? Ingyen dolgoztam?)
A dokumentumokat célszerű a „rendes” ügyfélkapunál beadni: ők lemásolják, és az általuk készített másolatot hitelesnek tekintik a kormányhivatalok.
Egy hónappal a beadás után kaptam egy hiánypótlásra felszólító levelet a Nyugdíjbiztosítótól: kérték a módosítási kérelem dokumentumait. Vissza a kormányablakhoz, ahol lemásolták. Nem hivatalosan megsúgták, hogy ezt szokta csinálni a Nyugdíjbiztosító, hogy időt nyerjen. Ezen nagyon felháborodtam: az én nyugdíjamat költik alibi-levelezésre. Meg persze az én pénzemet a válaszra.
Ezután csönd. 5 hónap telt el, mire megelégeltem, és a 1818 segítségével (adtak egy belső telefonszámot) elértem egy „illetékest”. Kiderítette az ügyintéző nevét, megadta annak a (vidéki) hivatalnak a telefonját, ahol az ügyemet intézik, hiába vagyok budapesti. Ott meg az derült ki, hogy az ügyintéző kilépett.
Ilyen a világon nincs. Nem a Nyugdíjbiztosítóval állok kapcsolatban, hanem X. Y. ügyintézővel. És ha ő beteg, áll az ügyem?
Még aznap visszahívtak vidékről, hogy kész a határozat. És tényleg. Megírták, hogy 42 év 5 napom van, elfogadták a módosítási kérelmemet, de azt nem írták meg, mikor érem el az öregségi nyugdíjkorhatárt. Számoljam ki, és vessek magamra, ha tévedek. Utóbb egy ügyintéző szó szerint az ujjain számolta a 183 napot, hogy október 31 napos, az +1, december is, január is, február viszont -2… A Fiumei úton egy másik ügyintéző meg azt mondta, hogy ezt sohasem közlik. De neki ott volt a képernyőjén. Akkor miért nem?
gyim@gylap$ date -d 2017-10-19 '+%s' 1508364000 gyim@gylap$ expr 183 \* 86400 15811200 gyim@gylap$ expr 1508364000 + 15811200 1524175200 gyim@gylap$ date -d @1524175200 2018. ápr. 20., péntek, 00:00:00 CESTA linux másodpercekben számolja az időt 1970. január 1-től, ezért a szörnyű számok. 2017-10-19-én lettem 63 éves, ehhez kellett 183 napot hozzáadni másodpercben (egy nap 86400 másodperc), majd az így kapott számot visszaalakítani emberi időre. (Egy sorban is le tudom írni, de így talán egyszerűbb olvasni.) A lényeg: a nyugdíjbiztosítónak is ez jött ki.
A nyugdíjig hátralevő napok száma (ma már negatív szám):
expr \( 1524175200 - `date +%s -d today` \) / 86400A hátralevő napokat számoló szkriptet 2015. október 26-án írtam… centinek jó hosszú.
A kérelmet be lehet adni elektronikusan is, és jó bonyolult. Végigkérdezi az összes keresetet. Állítólag a korábbi kimutatásban tisztázott éveket nem kell megadni, de ki tudja… Tévesztéskor javítani csak elméletileg lehet: nekem nem sikerült. Én csak egyszerű informatikus vagyok. Olyanokat kérdeztek, amire nem tudtam válaszolni. Végül lemondtam az elektronikus beadásról.
Kormányablak, április 5. Nem mertem túl korán beadni: ki tudja, mikor közlik velem, hogy az egész érvénytelen a korai beadás miatt. És ha ők késik le a határidőt, én látom a kárát, elvégre az én kérvényem volt érvénytelen… Az előző államigazgatási eljárási törvény erre 8 napot adott, de 2018 elején teljesen új törvény lépett életbe: ki tudja, mi van benne.
Utóbb a Fiumei úton április 12-i dátummal iktatták a kérelmet. Ez a 45 nap miatt érdekes. Próbáltam tenni ellene, de a pár nap miatt bemenni… máshogy meg nem megy.
Ez ugye azt jelenti, hogy a nyugdíjkérelem beadása után adatpótlásra lesz szükség, ha nem akarok már akkor lemondani az ápolási díjról. Úgyhogy április 20-án mondtam le, és kértem igazolást az ilyen címen kapott pénzről. Na de ha 20-án mondok le, akkor áprilisra még jár az ápolási díj, erről viszont előre nem adnak igazolást. Pedig utóbb, a Fiumei úton hiányolták. Jó dolog, ha a kormány két hivatala nem ért szót egymással, és ez az ügyfélen csapódik le.
Eredetileg nem is akartak igazolást adni az ápolási díjról, mondván, majd a Nyugdíjbiztosító lekérdezi. Persze, de mikor?
Már a kaput sem értettem: fémdetektorral átvilágítottak. Tényleg indokolt? Tudtommal Magyarországon még sohasem volt terrorista merénylet (az Aranykéz utcát én leszámolásnak tekintem: az nem ismeretlenek ellen irányult).
Az elején tényleg ijesztő volt: már a sorszámért is végig kellett állni egy hosszú sort. Viszont gyorsan ment, és a papírra az volt ráírva, hogy ketten vannak előttem. És tényleg: olyan fél órai várakozás után rám került a sor. Ez elismerést érdemel a hivataltól. Az adategyeztetésre várók egy külön teremben voltak: gondolom, nekik nem ment ilyen gyorsan, de hát ők is választhatták volna az elektronikus utat.
Az ügyintézőtől kértem igazolást, hogy nyugdíjas vagyok. Hivatkoztam a már igazolt 42 évre, de azt válaszolta, hogy ilyet nem adnak, csak az összeget megállapító határozatban. De miért?
Megkérdezte, kérek-e előnyugdíjat, vagyis az összeg megállapítása előtti ellátást. Visszakérdeztem, hogy azt milyen döntés alapján utalják. Az nem alkalmas a nyugdíjas voltom igazolására? De igen, és kb. egy hónap alatt utalják.
Vagyis kértem. De kinek jó ez? Nekem nem az előnyugdíj a fontos, hanem az igazolás. Nem lehetne kettéválasztani a dolgot? A Nyugdíjbiztosítónak is munkát takarítana meg.
7-én azért felhívtam a Nyugdíjbiztosítónál az ügyintézőt. Még nem kapta meg: kérte, hogy küldjem el emailben is, mert úgy gyorsabb. Most várunk. Türelmetlenül.
Érdekes módon az emberek többsége beletörődik, hogy nem így van. Én viszont informatikus vagyok, és az intervallumhatár állandó programhiba-veszély. Vagyis sokat foglalkozunk vele. És nem törődhetünk bele a programhibába.
Egy kollegám egyszer azt mondta: amit a jogászok joghézagnak hívnak, az a mi nyelvünkön programhiba.
Végül egy havi dolgozó bérletet vettem, és azt ígérték, hogy ha még a lejárat előtt megkapom az igazolást, akkor átváltják három havi nyugdíjas bérletté. Vagyis megint fontossá vált a 45 nap. Vajon perelhetem a Nyugdíjbiztosítót, ha miatta késem le a határidőt?
Ugyancsak véletlenül a könyvtárjegy is pár nappal április 20. után jár le a Szabó Ervin könyvtárban. Ott viszont nincs megoldás: igazolás nélkül nem adnak nyugdíjas bérletet, dolgozót meg nyilván nem veszek. Szerencsére az Országos Idegennyelvű könyvtárba is járok (mert ott is vannak kották, nemcsak a Zenei Gyűjteményben): kihúzom valahogy.
Levélcím: gyimesi pont laszlo9 kukac upcmail pont hu |